Miranda
    Hej!

    Jag har tänkt söka de fristående kurserna matematik 2 samt naturkunskap 2 under samma period den kommande våren och undrar om jag kan söka båda som dagtid? Känner att jag får väldigt dålig information av betygskatalogen. Om jag söker två 100p kurser på samma skola, under samma period, är de då på samma tid på dagen?
    Måste jag välja att läsa en av kurserna på dagtid och den andra kvällstid?

    Hur bör jag göra?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda,

    hur schemat kommer att se ut är det omöjligt för oss på Fråga Syv att svara på. Det är inte ens säkert att ens personal på den skolan där du vill läsa, som redan nu kan svara på det. Innan de vet hur många studerande de får, vet de inte om de måste starta en undervisningsgrupp eller flera.

    För säkerhetsskull skulle jag råda dig söka en av kurserna som dagtidskurs och den andra - som kvällstidskurs eller söka en av kurserna eller båda - på flex. "Flex" kan innebära lite olika saker. Det kan stå skrivet på hemsidan /komvux i den kommunen där du är folkbokförd och där du söker studier/ eller så ringer man och frågar dem - Flex kan innebära att man läser på "halvdistans" eller att man kan boka sig på lektionerna när det passar, när man kan komma. I stora städer brukar det finnas flera valmöjligheter och kan finnas både flex, distans och halv-distans och ännu fler studieformer, som kan kallas för "närdistans" eller undervisning via TV-länk, lärplattform eller ngt. ännu annat.

    Det förekommer jättemånga olika varianter i olika kommuner.När vi inte vet vilken kommun du ska läsa i, är det omöjligt att svara ngt. konkret mer än att ge råd att noga läsa på hemsidan och om man är osäker att ta kontakt med personal på "sin komvux" och fråga.

    Bästa hälsningar & Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Ja det är sant, det glömde jag visst nämna, jag bor i Göteborg. Men ska kolla upp detta med flex. Tack så jättemycket för svaret! :)
    • Mikael : I en så stor stad som Göteborg finns det många olika skolor och du kan få plats på två olika skolor - en kurs på varje. Distans är bra för att undvika schematkrock men om du vill ha lärarledd undervisning, passar inte distans, men kanske du kan söka en kurs på dagtid och en annan kurs på distans?
    • : Mjo, jag vet att jag kan söka kurserna på olika skolor, men jag tolkar allt detta som att jag alltså inte kan söka två stycken lärarledda dagtidskurser eftersom att risken är att de kommer krocka? Ja distans är ett altetnativ, men hade nog föredragit båda som lärarledda. Det är lite synd, hade varit smidigt att ha båda lektionerna på dagen.