Jonas
    Hej!
    Har precis kommit in på två kurser i Lunds Universitet!

    Den ena kursen är på helfart 100% med 60hp och den andra är halvfart 50% med 15hp!

    Det jag undrar är om det verkligen är möjligt att läsa så mycket hp och om det är en smart idé att läsa båda kurserna. Ska jag ta bort en av kurserna eller hur ska jag göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jonas!
    Det är max 150% av heltid som man kan få plats på kurser och/eller program på en svensk högskola/universitet.
    Det finns exempel på att vissa studerande läser just upp till 150% och klarar av att ta 45 högskolepoäng per termin (30 hp per termin = heltid och 45 hp = 150% av studietakt).

    Det är svårt för mig att tala om för dig hur du bör göra. Du får besluta själv men tänk på följande:
    studiemedel får du för heltidsstudier och inget extra för att du läser på mer än heltid. Arbeta extra vid sidan av studier blir mycket svårt (att hinna och orka) om du läser på 150% av studietakt.

    Om du ekonomiskt sett, klarar av att inte behöva arbeta extra under studietiden och känner dig mycket motiverad samt är beredd att lägga fritidsaktiviteter /hobbyn/ "åt sidan" under tiden du läser på mer än heltid - då kan det gå.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig inför ditt beslut!
    Vänligaste hälsningar
    ANNA