Eden

    Jag undrar om det är möjligt att läsa två utbildningar samtidigt, på olika ställen. Tex varannan vecka. Det är säkert ganska orealistiskt men är det helt omöjligt? Och fortfarande vara studieberättigad med csn

    • Anna : Vilka är de 2 "olika utbildningar"? är det på gymnasiet? på komvux? på högskola?
    • : Oj, glömde helt bort att skriva det. Det är på högskola.
    • Anna : var god läs mitt svar på din fråga - nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eden,
    Antagning.se kan anta till max 150% av studietakt, vilket motsvarar 45 högskolepoäng per termin; Det är alltså en utbildning på heltid och ännu en utbildning på halvtid
    eller
    tre utbildningar som alla går på halvtid
    som du kan bli antagen till.
    Du blir alltså inte antagen till två heltidsutbildningar samtidigt för att det motsvarar 60 hp vilket överstiger det antal poäng som Antagning.se kan anta till.

    När man får en studieplats är tanken att man ska Klara studierna med godkänt resultat. Och hur ska man uppnå godkänt resultat om man missar studierna varannan vecka? :)
    Att ngn högskoleutbildning skulle vara förlagt så att man läser varannan vecka - känner jag inte till. :)

    Allmänt om att läsa på mer än heltid
    Det är jobbigt att läsa på mer än heltid. Dock finns det personer som klarar av det (tyvärr ibland sker det på bekostnad av hälsan).
    Vår rekommendation är att första termin på högskolenivå läsa på max heltid, ej mer. Sedan om du känner att du har tid för mer studier kan du söka läsa mer - t.ex ngn fristående kurs som gå på halvtid och läsa den vid sidan av dina heltidsstudier. I så fall ska man se till att minst en av utbildningarna är på distans eller så har man en utbildning på dagtid och en - på kvällstid (det går ju inte att klona sig :).