Signe
    Jag har godkänt i kurserna hi1b samt sa1b, men skulle vilja läsa upp dom pga att högre betyg krävs till en framtida utbildning jag planerar att söka till. Jag har hört att man inte får lov att läsa upp ett betyg man har minst E i. Stämmer det? Eller har jag möjlighet att läsa upp betyg över E-nivå ändå? Jag undrar även hur eller om en ev. komplettering skulle påverka chansen att bli antagen

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    som behörig sökande (och E betyg gör dig till BEHÖRIG) KAN DU KOMMA IN PÅ HÖGSKOLEUTBILDNING på resultatet av högskoleprovet; det är en möjlighet.

    En annan möjlighet är att försöka hitta var du kan anmäla dig till Prövningar (kostnad 500 kr per prövning + det är svårt att hitta var man kan anmäla sig; du får leta i alla städer/kommuner, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i - vad gäller anmälan till prövningar, alltså...). Till prövning förbereder man sig genom Självstudier, på sin fritid.

    Ang. läsa på Komvux
    I Vuxenutbildningsförordningen står det att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" hör till "prioriterade målgrupper"; komvux har begränsade ekonomiska resurser; att ge utbildning kostar pengar (lärare vill ha lön; lokaler och administration kostar mm och m.fl).
    Det är alltså inte förbjudet att ta in folk på kurser i vilka de redan har godkända betyg, men i praktiken är det nästan uteslutet idag; detta pga när turen kommer till de sökande som redan har godkända betyg, är pengarna slut "för länge sedan".
    Ordningen på komvux är sådan: i första hand ska utbildning på Grundskolenivå ges (Grundskola är ju rättighet för folket). Sedan kommer de som ej har någon gymnasial utbildning, över huvudet taget... Sedan de som endast har några få godkända betyg från gymnasiet (ex. hoppade av gymnasiet pga sjukdom, eller fick jobb... eller av ngn annan anledning), men har i alla fall inte lyckats uppnå "gymnasiekompetens". Och de som redan har Examensbevis och dessutom godkänt i alla kurser på gymnasiet - kommer ännu "mer sist..." i kön. Då har komvux budget för "i år" tagit slut... så får man söka till nästa antagningsomgång... där prioriteringen är densamma: kortutbildade först... så kan man söka i många-många år och aldrig komma in på en komvux-utbildning.
    Alltså, ingen kan förbjuda dig att SÖKA till komvux, men chansen att få utbildningsplats på en kurs, i vilken du har godkänt betyg är väldigt liten (obefintlig). Du förlorar dock inte ngt. på att chansa. Sök och vi håller tummarna! Det kan inte helt uteslutas att komvux i din kommun får lite mer pengar nästa gång och att resurser räcker i så fall även till att ge dig plats på dina redan godkända kurser.
    Men - om man tänker realistiskt - då måste du förbereda dig på andra alternativ: Högskoleprovet; Prövningar eller hitta andra utbildningar att söka på högskolenivå /där det är lättare att komma in med lägre betyg/; eller att kika på andra utbildningsformer som ex. Yrkeshögskola - www.yhguiden.se

    Vänligen och med förhoppning att mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv