Shalamarr
    Hej syv! Jag ska läsa en yrkesutbildning (vård- och omsorg), och har på sikt planen att läsa behandlingspedagog på eftergymnasial nivå inom folkhögskolan. Problemet är bara den att en yrkesutbildning inte ger någon grundläggande behörighet, så jag undrar om det då är möjligt att efter studierna på komvux (utbildningen ger 1550 poäng, plus att jag har några kurser sen tidigare) läsa upp behörigheten på folkhögskolan för att sedan söka vidare åt det hållet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns flera olika utbildningar till Behandlingspedagog - både på folkhögskolor och på yrkeshögskolor... som har olika längd och olika behörighetskrav.
    När det blir dags för dig att söka till utbildning till behanlingspedagog - får vi se vad för utbildningar som finns att söka ...

    Den yrkesutbilldning inom vård- och omsorg som du ska gå först är på 3 terminer på heltid... det är rätt lång tid. Det är alltså för tidigt att i detalj planera för någon utbildning efter den här utbildningen, för vi vet inte vilka utbildningar som kommer att finnas då...
    Utbildningar på folkhögskolorna och på yrkeshögskolorna är rätt "föränderliga" - de startar och de läggs ner, bl a för att de följer arbetsmarknadens behov.