förälder

    Hej! Min som tar studenten från Estetiska programmet men kommer att sakna ca 500 poäng. Han valde fel utbildning och har haft det jobbigt i ämnen som mediaproduktion och Digitalt skapande. Han fick även F i gymnasiearbetet. Han hade även Matte 2 som individuellt val men blev också för svårt så F där med. Han har däremot 4 st A i ämnen som passar honom. Min fråga är nu om han måste läsa in just de ämnen han fått F i. Han vill läsa enstaka kurser i historia på universitet och behöver inte matte 2b, mediaproduktion mm. Kan han välja andra ämnen bara han får ihop sina poäng och få sin examen. Han är som sagt väldigt intresserad av historia, religion, engelska, psykologi mm. Skulle valt samhäll beteende istället.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Christina!
    Din son kan läsa andra kurser på komvux. Vi rekommenderar att han gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där han är folkbokförd). På komvux kommer han behöva göra Komvuxarbete och inte gymnasiearbete, men det är en likastor kurs á 100poäng.
    Betyget i idrott-och-hälsa1 kommer han inte kunna ta in i examensbevis från komvux, men det krävs 100p.mindre (2400p på komvux vs 2500p på gymnasiet).
    Jag rekommenderar att din son läser mot komvux-examen inom "samhälle-humaniora". Han behöver inte ha högre kurser i matematik än matematik1. Han kan ta in matematik 1a, eller 1b eller 1c in i komvux-examen. Om han är intresserad av historia, är det bra att han läser så mycket inom det ämnet som möjligt; ni får se vilka kurser som komvux i er kommun kan erbjuda. Det är inte säkert, tyvärr, att fler kurser i historia än his1b (och 1a1 och 1a2) erbjuds på komvux i just er kommun. Se utbud av kurser i er kommun. Din son kan givetvis söka vilka kurser han vill och jag hoppas han ska sedan kunna ta in dem i examensbevis.
    Vad jag förstår av din fråga så har din son godkända betyg i alla de obligatoriska ("allmänt-obligatoriska") kurser som svenska 1,2 och 3; engelska 5 och 6, religion1, samhällskunskap1b, naturkunaskan1b och matematik 1b.
    Att söka kurser på komvux utan att först ha gjort planering tillsammans med SYV på komvux finns det "risker" i... det kan ibland bli så att man läser "fel kurser" så att antal poäng ej går ihop. Vi hade tidigare några fall där komvux-studerande fick ihop 2450poäng men ej kunde ta ut examensbevis (trots att man behöver "bara" 2400p). Anledningen var att det måste bli exakt 2400poäng men det gick inte ta bort en 50p.kurs för att den var obligatorisk, då fick man ta bort en 100p.kurs men då har man 2350poäng och det räcker inte för examen... Det blir tråkigt om den studerande tror att han kan ta ut examen nu, på en gång men det visar sig att han måste läsa ännu en kurs. På så sätt kan man missa sista dag för komplettering av sin ansökan till högskola-universitet. Vi rekommenderar alltså att
    1. din son tittar på vilka kurser som komvux i hans kommun (där han är folkbokförd) kan erbjuda
    2. skriver upp en lista på kurser som han helst vill läsa
    3. bokar tid med SYV på komvux, visar upp sitt Studiebevis från gymnasiet och den listan på kurser som han vill läsa och frågar om det går att få ihop alla dem till examensbevis?

    Komvuxarbete
    Komvuxarbete är en ny kurs; innan 1 juli 2021 gjorde man även på komvux - gymnasiearbete;
    Vi rekommenderar att göra komvuxarbete så sent som möjligt för då har man bättre chans att lyckas och få godkänt betyg i den kursen pga man samlat på sig fler kunskaper och färdigheter. Temat och frågeställningar inför komvuxarbete tar man upp med den handledaren som komvux utser.

    Studie- och yrkesvägledare
    • förälder : Stort tack för snabbt svar! Det stämmer att han har godkänt i alla obligatoriska ämnen. Han har ett C i Matematik 1b. Han har ej godkänt betyg i idrott så inget som han kan ta med sig ändå. Vi bor i Malmö så gissar att det är ganska stort utbud här och vi ska göra en lista tillsammans och sedan kontakta syv. Mvh Christina
    • Milla : Bra! gör så! och Lycka till!