Johanna
    Hej!
    Jag har precis tagit studenten och har länge haft som mål att komma in på veterinärlinjen. Då jag inte lyckades med det iår, varken med mina betyg eller med mitt resultat från högskoleprovet, ska jag försöka satsa på att komma in nästa år istället. Jag har gått det naturvetenskapliga programmet och har därför läst de kurser som behövs, men saknar tillräckliga betyg i flera av dessa. Hur kan man enklast höja sitt betyg i dessa kurser?

    Jag undrar också över hur det funkar för dem som läst t.ex. samhälle på gymnasiet och sedan läst ett naturvetenskapligt basår på univeritet. Jag känner nämligen en som gjort just detta och nu blivit antagen till veterinärprogrammet. Det jag tycker blir konstigt är att det fortfarande är hennes gymnasiebetyg som ger henne poängs meritpoäng, medan basåret ger henne behörighet. Detta är iallafall vad jag förstod det som när hon förklarade. Min fråga angående detta är illafall om detta stämmer, och om det isåfall inte blir orättvist?

    För om hon i alla kurser som lästs under basåret endast kunde bli godkänd eller icke godkänd, så måste väl detta vara lättare att klara än att få A i alla de naturvetenskapliga ämnena?

    Förlåt om det blev väldigt rörigt... Har inte så bra koll på det här så uppskattar all hjälp kag kan få!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Reglerna är inte alltid helt logiska eller rättvisa, det är tyvärr så! Det din kompis har sagt, stämmer.

    Om du är behörig till Veterinärprogrammet kan du höja dina betyg genom prövningar. Gör också högskoleprovet flera ggr.

    Studie- och yrkesvägledare