Sara
    Hej jag undrar om det är möjligt att läsa upp betyg många kurser på konvex efter gymnasiet. Finns det någon gräns för hur många kurser man kan läsa upp? Kan man läsa upp betyg även om man fått b i slutbetyg? Är det så att man kan läsa på konvux även att man avslutat gymnasiet? Jag undrar också vilka kurser som är möjlig att läsa upp i Nacka. Kan man läs upp alla kurser? Jag tänker speciellt på idrott.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    ämne Idrott finns inte inom KomVux /Vuxenutbildningen/.
    De andra ämnena kan man ansöka om att läsa, men det finns inga garantier på att bli antagen.
    Varje kommun bestämmer över sin egen KomVux. Personer som inte läste på gymnasiet får förtur till platserna. Om man läste på gymnasiet och fick F i kurser, är man också prioriterad /fast i andra hand/. Om man har godkända betyg - är man mindre prioriterad, men det finns alltid en chans att bli antagen på komvux. Exakt vilka kurser (förutom svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik, som alltid finns i utbudet) som blir sökbara just i Nacka när det blir dags för dig att söka - är ännu inte känt.
    Utbud av kurser på komvux ändras från termin till en annan.
    Info- på www.nacka.se lyder bl a: "Du har rätt att delta i gymnasial vuxenutbildning i Nacka från och med andra kalenderhalvåret det år du fyller 20 år eller om du har fått ett slutbetyg från gymnasieskolan. Du ska vara folkbokförd i Nacka kommun." För mer info-, se http://www.nacka.se/web/barnomsorg_utb/vuxenutbildning/Sidor/Vuxenutbildning.aspx

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare