.

    Hej! Jag gick ut med studiebevis med godkänt in2/3 delar från Estetik&Media. Om jag ska läsa in gymnasieexamen till samhällsprogrammet - Måste jag läsa om massa kurser då för tex dom programgemensamma, måste jag ha psykologi 1 och moderna språk inräknat? Eller räcker det med att jag uppfyller alla kurser för programgemensamma från mediekursens håll?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, för att det är Rektor på komvux som ansvarar för att du får info om vilka kurser du behöver få betyg i, för att få ut examensbevis.

    Jag undrar, dock: har du godkänt betyg i kursen gymnasiearbete, från gymnasiet? och vad är temat för det GA som du har godkänt betyg i (om du har E i GA)?
    Sedan undrar jag också: vad är anledning att du vill läsa mot examensbevis från just samhällsvet.programmet?
    Både SA och ES är högskoleförberedande program ju.

    Om du vill bli behörig till vissa högskole- eller yrkeshögskoleutbildningar, svara och uppge vilka utbildningar (eller vilka kurser som krävs för särskild behörighet inför de utbildningarna). Det går, med stor sannolikhet, att inkludera de kurserna du behöver ha betyg i, oavsett från vilket högskoleprogram examensbevis, från Komvux, blir utfärdat (problemet blir ofta med temat för gymnasiearbete, som måste passa in på programmets namn och programmets namn är kopplat till de strikt obligatoriska kurserna som måste ingå). Om du är beredd att göra om GA, kan du läsa mot vilket exam.bevis (från vilket program som helst) du vill. Men det kommer också finnas begränsning i vilka kurser komvux i din kommun kan ge dig plats på.

    Vänligen
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på yrkeshögskoleubildningar. Eftersom yrkeshögskola kan ta in obehöriga, är inte examensbevis det absoluta kravet. Det finns många fall då folk kom in på yrkeshögskoleutbildningar med ett studiebevis. Du kan söka läsa mot examensbevis på komvux och samtidigt söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar. Det går också läsa på komvux och på yrkeshögskola samtidigt.

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på yrkeshögskoleguiden. Det finns också många yh som går på distans och/eller på deltid, t.ex på halvtid. Därför är det många ggr möligt att kombinera yh-studier med jobb eller med studier inom andra skolformer, t.ex komvux (eller högskola).
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management
    campus-nykoping/musik-eventarrangor
    frans-schartaus-handelsinstitut/revenue-management-i-besoksnaringen
    affarshogskolan/lonekonsult
    jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatoer
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-distans
    teknikhogskolan/green-logistics-management