Oscar
    Om jag vill söka till en högskola där det krävs att jag har läst t.ex. Matematik C och det ingår inte under min gymnasietid, kan man då läsa matte C efter gymnasiet och sedan söka till den högskolan? Och hur lång tid skulle det ta att läsa t.ex. Matte C iså fall?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar!
    Matte C är en "gammal" kurs som fanns innan gymnasiereformen 2011. Man kan fortfarande idag läsa den på Komvux men den är på utgående och du bör i så fall läsa en motsvarande kurs Matematik 3b eller Matematik 3c.
    Alla mattekurser på gymnasienivå är numera på 100 gymnasiepoäng, dvs man läser en sådan kurs på heltid under fem veckor eller på halvtid - under 10 veckor.
    Om man läser en mattekurs på gymnasial nivå under en termin på komvux och inte läser ngt. annat samtidigt - då läser man på 25% av studietakt.

    Man kan alltid söka kurser på Komvux. Det finns dock inte någon garanti på att man får plats på en kurs.
    Skulle man inte få plats, kan man bedriva självstudier - t.ex. med hjälp av www.matteboken.se och göra prövning, skaffa sig betyg på det sättet i stället.

    Betyg i prövningar är exakt lika mycket värda som betyg som man får i slutet av en kurs som man läste på en skola.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga. Återkom annars.
    Bästa hälsningar
    Julia syv