Kasper

    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2019 med A-C i alla ämnen förutom engelska 4 som jag hade som tillval. Jag fick bara E i engelska 4 vilket drar ner mitt snittbetyg rätt så mycket och är därför intresserad av att läsa upp engelska 4 på komvux, mitt problem är att jag kan bara hitta engelska 5-7 på komvux. Jag bor i stockholmsregionen och pluggar helst på distans halvtid

    • Valentina : Gymnasiala kurser i Engelska i Sverige heter Engelska 5, 6 och 7. "engelska 4" läser man på grundskolenivå/högstadiet, upp till år 9 i grundskolan.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kasper,
    det Valentina har skrivit i kommentaren till din fråga stämmer.
    Gymnasiala kurser i Engelska i Sverige heter Engelska 5, 6 och 7. "engelska 4" läser man på grundskolenivå/högstadiet, upp till år 9 i grundskolan. Ta och titta noga i dina gymnasiala betyg vad för kurser i Engelska som du har betyg i.
    Om du gick ut gymnasiet år 2019 och läste på ett yrkesprogram då läste du ENGELSKA 5.
    Om du gick på ett högskoleförberedande program, då läste du ENGELSKA 5 och 6.
    Engelska 7 är valbar kurs på gymnasiet, ej obligatorisk - gäller samtliga nationella svenska gymnasieprogram.

    Hälsningar
    Mikael