Robin
    Hej Syv!
    Jag gick förra året i Samhällskunskap, beteendevetenskap men jag fick en svår depression och slutade därför. Jag mår nu mycket bättre tackvare alla vännerna från klassen, men de går nu i tvåan så jag undrar hur jag ska göra för att kunna börja där igen? Oroa er inte för om det blir över 10h plugg per dag, jag gör det. Jag vill bara veta om det är möjligt och hur.

    Tack för er tid

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Robin,
    jättebra att du mår bättre och känner att du kan komma tillbaka till skolan nu. Bra att samråda med läkaren och kanske börja på deltid till att börja med. Det är inte alltid bra med "tvära kast": jag menar från heltidssjukskrivning till mer än heltidsstudier. Kroppen och psyket våra är inte gjorda för sådana extrema omväxlingar. Jag är inte läkare och kan inte uttala mig om exakt vad som är bäst för dig, men jag vill ge dig råd att höra med den sjukskrivande läkaren.
    Angående möjlighet att komma tillbaka till just din klass, så beror det på hur mycket du har missat - om det är en månad eller ett år - är det väldigt stor skillnad. Angående plugga 10 timmar om dagen, så är det inte bra för hälsan, men det finns ännu ett annat problem här: någon måste lägga upp studieplan för dig, ge dig handledning och möjlighet att tenta av det, som du har missat. Frågan är om de resurserna finns på skolan och det är rektor på programmet som är rätt person att tillfråga.
    Det kan vara en mycket bättre lösning om du hoppar in i åk1 på SA nu. Vi hoppas att det finns plats där och att rektor tar in dig - då har du och skolan rimliga förutsättningar att ordna upp det hela. Dina f d klasskamrater, som går nu i tvåan, kan hjälpa dig med läxorna, bli dina "faddrar" - och det känns som en bättre lösning för dig och alla andra också än att försöka läsa in det, som du har missat. Jag säger inte att det är omöjligt, men du kommer troligtvis "bara" få E betyg på kurserna som du läser in i efterhand. Det är mycket bra det, men du kanske har förutsättningar att få mycket högre betyg om du får en rimlig studiesituation då du läser kurserna i normal takt.
    Betyg från gymnasiet har du sedan "för livet", dvs du kan på de betygen söka eftergymnasial utbildning även många år senare. Med "bara E" från SA kommer man inte in på så många eftergymnasiala utbildningar och definitivt inte på de attraktiva, där konkurrensen är hård.
    Mitt råd till dig:
    ta kontakt med läkaren och diskutera om det är OK för dig att komma tillbaka till studierna på heltid;
    om läkaren svarar JA, ta kontakt med rektor på SA och meddela att du vill komma tillbaka (här råder jag dig i första hand fråga om det finns plats i åk1).
    I fall läkaren rekommenderar börja på deltid - ta kontakt med både rektor på SA och på IM (Introduktionsprogrammen, Individuellt alternativ). Du kan t.ex. vara inskriven på Individuellt alternativ och läsa vissa kurser i en SA klass (på deltid).

    Jag hoppas att mitt svar hjälper dig att ordna upp situationen på ett bra sätt!
    Bästa hälsningar och stort LYCKA TILL! Återkom om någonting är oklart eller om du har andra frågor.
    Du är alltid välkommen att höra av dig & vi skall försöka hjälpa dig med de bästa råden & tips som vi har att ge! Vår enda ambition är att det blir bäst för dig, att du trivs med studierna och mår bra!
    Anna SYV
    Hej, Robin,
    det är inte upp till mig att bestämma. Jag kan bara ge dig råd.
    Du är inte myndig än och dina vårdnadshavare har också mycket att säga till om dina studier. T.ex. om dina föräldrar är emot det att du börjar studera på mer än heltid /vilket det blir i fall du försöker läsa ikapp/, kommer inte rektor att ta in dig. Personal på skolan går inte emot vårdnadshavarens önskemål.

    Jag vet inte heller hur mycket du har missat. Jag vet inte din kapacitet - i vilka ämnen du har lätt för dig t.ex.
    Allmänt gäller: om eleven har missat en betydande del av kurserna, bör läsåret "tas om" dvs gå hela året igen. Vad "betydande del" betyder - är en bedömningsfråga.
    Rektor på programmet är ytterst ansvarig för att allt funkar för alla elever. Rektor har begränsade resurser och måste göra bedömning i fall det är möjligt att avsätta ett antal lärartimmar för handledning av en enskild elev (vilket behövs om en elev skall läsa ikapp). Om du kan helt på egen hand skaffa dig de nödvändiga kunskaper, kanske med hjälp av dina kompisar - är det större chans att du kan komma ikapp, men även i detta fallet - måste lärarna förbereda tentor för dig för att kunna sätta betyg på de kurser, som du har missat. Detta kräver också mer tid och extra arbete för lärarnas sida. En enskild lärare får inte bestämma på egen hand vad som ingår i arbetsuppgifterna. Det är rektors ansvar och beslut, som gäller.

    För dig personligen ser jag fler fördelar i att gå om ett år. Jag kan givetvis ha fel. Jag känner inte det och din situation. Jag vet inte ens hur lång tid du inte gick i skolan och hur långt efter du ligger i kurserna.
    Du ber om råd och jag ger dig det bästa rådet som jag kan ge: att prata med
    först läkaren & dina föräldrar
    sedan med rektor på SA .
    Om läkaren tycker det är OK att du läser på mer än heltid och dina föräldrar går med på det också, hänger det sedan på rektorns beslut. Jag vet ej vad beslutet blir. Kan bero på många olika omständigheter: om det är full i klassen eller om rektor anser att det saknas resurser för att ge dig det stödet som behövs.
    Personligen skulle inte jag satsa på att läsa ikapp, utan jag ser fler fördelar i att gå om ett år: läsa i lugn och ro, möjlighet att skaffa ännu fler kompisar (då behåller dina gamla och skaffar ännu fler från din nya klass); möjlighet att ha högre betyg från gymnasiet.
    Med dina "gamla" klasskompisar kommer ni att träffas på rasterna och efter skolan samt på helgerna och under lov/studiedagar.
    Det är vad jag tycker. Som sagt, du ber om råd och jag ger dig råd - utifrån min egen personliga erfarenhet samt utifrån vad andra elever berättar: att läsa ikapp flera månaders undervisning är sällan en god idé.
    Du får hemskt gärna ställa samma fråga till SYV på din skola, till kurator och din klasslärare/mentor och jämför våra svar.
    Vad dina föräldrar tycker, är också väldigt viktigt - i formell mening är det (fram tills du fyller 18 år) deras beslut i fall du skall in i åk1 eller 2 och om du skall börja studera över huvudet taget. Det är enbart grundskola som är obligatorisk. Gymnasiet är en frivillig skola /än så länge i alla fall/ och i fall dina föräldrar tycker du inte ännu är redo för att återvända till studier, kommer inte rektor ta in dig (även om du skulle bli friskskriven av läkaren).

    Jag önskar dig det bästa! Stort lycka till! och skickar tips på en sida där alla mattekurserna är upplagda för självstudier: du kanske redan känner till den, men här kommer det i alla fall www.matteboken.se

    Anna SYV

    • : Så har jag förstått det rätt : det är inte helt omöjligt
    • : Är på mobilen så jag kan inte se vad jag skriver därav det korta och lite otrevliga meddelandet, bara så att du vet
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, kommer inom några min.
    • : Jag slutade runt sista månaden och hade bra betyg och psykologen sa JA till heltid,
    • : Tack
    • Anna : Sista månaden när? i åk1, i maj, alltså förra året?
    • : Ja ungefär jag missade tyvärr alla nationella proven. Juste jag går för tillfället i Natur åk1 men tycker bättre om samämnena. Tack för all hjälp
    • Anna : I så fall kan du önska byta från Natur till SA till åk1. Alt: om du fortsätter i NA men väljer inriktning "Samhälle" från åk2 samt tillvalskurserna /progrmafördjupningen & individuellt val- samhällsämnena där med). Det behöver inte vara så stor skillnad mellan kurserna på NA och SA. Det kan man reglera genom valbara kurser.
    • : Hej igen, förlåt att jag tjatar men trorbdu att det finns sätt? :)
    • Anna : Det är rektors beslut - att ta in dig eller ej. Du måste fråga rektorn. Rektorn bör tillfråga dina föräldrar - i fall det finns plats och hen tycker det skulle funka: det hänger på rektorn och dina föräldrar, men om jag var i "dina skor" skulle jag gå om ett år för att jag ser många fördelar i det. *L* :-)
    • : Tack så hemskt mycket för svar
    • : :)
    Läs alla kommentarer