Emilia
    Hej!

    Kan man gå KOMVUX eller någon annan stans för att läsa upp betyg som inte är icke godkända eller måste man ha F för att gå där och läsa upp? Kan man ha C och vill läsa upp till B eller kanske B och läsa upp till A efter gymnasiet? Vart ska man i såna fall gå? Eller är det helt kört om man har för lågt snitt efter gymnasiet och inte kan komma in till den utbildningen man vill ( för mig juristprogrammet) . För vi som inte har F kanske också vill ha chansen att läsa upp för att höja snittet. Man kan göra högskole provet, (vilket jag ska) men vill ha andra alternativ ifall de inte går så bra, man vet aldrig.

    Vill bara veta ifall jag inte går ut med nästan alla A att jag får en andra chans och kan läsa upp i ett år eller så och att sedan söka igen när snittet är höjt? Eller är det helt kört?

    Och om det går och jag kan göra de, vad blir konsekvenserna? Jag menar har hört om urvals grupper och sånt för dom som gått KOMVUX (?). Hamnar jag i en sån grupp. Blir det andra villkor för mig för jag har läst upp?

    Tacksam för svar! // från en 17 åring tjej

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia,
    förutom läsa upp betyg på KomVux (där varje kommun bestämmer om de tillåter konkurrenskomplettera eller ej), kan man satsa på att göra en Särskild prövning /kostnad kan tillkomma på t.ex. 500 kr. per kurs/.
    Jag vet inte i vilken kommun du är folkbokförd och kan därför inte få fram vilka regler gäller för just din kommun. [Konkurrenskomplettering = när man läser kurser i vilka man sedan innan har godkända betyg med mål att få högre betyg och med det bättre chans att komma in på en högre utbildning].

    Om du är 17 år, så är det minst två år innan det blir aktuellt för dig att söka till KomVux/Vuxenutbildningen. Reglerna i din hemkommun kan ändras och ibland - vissa år - kan kommunen öppna för konkurrenskomplettering.

    De som kompletterar, prövas i en annan urvalsgrupp. Det innebär inte per automatik att man har sämre chanser att komma in på utbildningen. Platserna fördelas på olika grupper och det beror på hur många som söker i varje urvalsgrupp. Antagningspoäng kan vara lägre för den gruppen som har kompletterat om det är många fler som söker inom den gruppen. Detta går inte att veta på förhand.

    Jag vill tipsa dig om utbildningar inom området "Juridik" som även kan finnas på andra ställen än högskola/Universitet, t.ex. inom Yrkeshögskolan. Se exempel här: http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1

    Sammanfattning:
    vänd dig till KomVux/Vuxenutbildningen i din kommun för att få reda på om de tillåter konkurrenskomplettering;
    gör Högskoleprovet flera gånger /det är ditt bästa resultat som gäller/;
    fundera över möjligheten att läsa på en Yrkeshögskola /t.ex. utb. till Paralegal/.

    Hälsningar och lycka till!
    Mikael SYV