Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag förstår att du har det jobbigt och att du gärna vill komma in på distansstudier som du anser passar dig mycket bättre.
    Jag börjar med konkret tips och förklarar sedan varför jag tyvärr tror det blir omöjligt att höja betygen från grundskolan.

    Ett konkret tips! gå prata med kurator och med skolsköterska på din skola (eller t o m skolor: både din "gamla" gamla grundskola & gymnasiet som du kom in på). Sedan kan du förhoppningsvis få kontakt med skolpsykologen. Och jag hoppas att om psykologen skriver ihop ett Intyg som bekräftar att den psykosociala situationen kring dig är sådan att hen rekommenderar distansstudier för dig, då finns det en viss chans att utbildningsförvaltningen i din hemkommun kan köpa distansundervisning för dig (teoretiskt finns sådan möjlighet, svårt dock att "ro det i hamn").
    Kuratorer och psykologer kan annars ibland ha sina "knep" hur de kan få till olika undantag, om de anser att situationen så kräver.
    ********
    Du får givetvis fråga på din gamla grundskola om prövningar. Jag tror du får /tyvärr/ Nej där. Det kan finnas många elever som vill höja sina grundskolebetyg. Om grundskolorna skulle ta hand om att försöka ge dem högre betyg, skulle de ej haft ngn tid över till att ge utbildning för sina nuvarande elever. Det låter brutalt, men så ser situationen ut. Och en rättviseaspekt: om du får ett undantag, då borde andra som vill, också få det... det kan snabbt bli en omöjlig för skolan situation.
    Andra lösningar, förutom distansgymnasiet: från läsåret under vilket du fyller 18 år kan du komma in på en folkhögskola. Miljön på olika folkhögskolor är lite olika, men skiljer sig mycket från gymnasiet. Det är lite avlägset nu (men utbildningsförvaltningen i din hemkommun kan - på undantag - köpa plats för dig på en folkhögskola även när du ännu inte är 18 år, för det kommer du behöva intyg från en psykolog om att hen rekommenderar det).

    Under alla förutsättningar - bedriv självstudier. Inom matte finns jättebra sida www.matteboken.se
    Kika gärna på Tips om Studieteknik på gymnasieguiden.se
    Läs böcker på svenska och engelska! Det är väldigt mycket man kan lära sig på egen hand - ibland t o m bättre än när man går i skola.