valentina
    Hej!

    Om man har ett slutbetyg med IG i 250 poäng, kan man då läsa 250 poäng valfria kurser? Om nej, hur gör man om GY00 kurserna inte motsvarar GY11? Om ja, kan man räkna bort IG:na och räkna in de nya kurserna när man räknar ut meritvärdet?

    Mvh Valentina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina,
    i ett Slutbetyg från gymnasiet eller från komvx kan man inte ta bort kurser, men om man får högre betyg i motsvarande ny kurs, då räknas det högre betyget in, i stället. Om det inte finns ngn motsvarande ny kurs  -- då kan man tyvärr inte höja betyget i kursen och har man otur - så kanske man inte kan höja jämförelsetal (pga man ej kan läsa upp betygen, för att det ej finns motsvarande nya kurser).
    Du frågar: "Om man har ett slutbetyg med IG i 250 poäng, kan man då läsa 250 poäng valfria kurser? " - och det finns för lite info i din fråga... För det första, så är det Ett slutbetyg från gymnasiet eller från komvux och från vilket år? Sedan måste man veta om du har som mål att ditt slutbetyg ska ge dig Grundläggande behörighet, eller om du redan har grundläggande behörighet och endast vill höja meritvärde&jämförelsetal i ditt slutbetyg (för konkurrensen).
    För att uppnå grundläggande behörighet kan man (i alla fall som oftast, som regel, alltså) läsa nya kurser och då räknas även de nya kurserna in i ditt jämförelsetal men de "gamla" räknas fortfarande in, så höjningen blir mycket liten, men man uppnår grundläggande behörighet (om det är det som är målet).
    Det bästa rådet jag kan ge är att du bokar dig med SYV-en på komvux och tar med dig alla dina tidigare betyg på gymnasial nivå när du ska prata med komvux-syv-en (kanske via Skype eller liknande).. . då kan hen ge dig ett svar som gäller just för dig, för att reglerna har ändrats flera ggr och utan att veta detaljerna (från vilket år ditt slutbetyg är, om det är från gymnasiet eller komvux och i exakt vilka kurser du har IG) går det inte att svara.

    Allmänt gäller: uppnå behörighet till högskolestudier kan man i allra de flesta fall (genom att läsa nya kurser på komvux eller göra prövningar), men att höja jämförelsetal/meritvärde kanske man inte kan (det beror alldeles på...). I de fall då det ej går att höja betygen (ofta pga det ej finns ngn motsvarande ny kurs) hänvisas man till att göra högskoleprovet eller att titta på andra utbildningar där det är lättare att komma in. jag förstår att det kan upplevas som tråkigt och orättvist. Men det är inte en rättighet att få högt meritvärde eller komma in på just den utbildning som man vill komma in på. Ibland går det inte, och då får man hitta andra vägar... antingen träna på högskoleprovet och göra HP många ggr och hoppas komma in den vägen, eller hitta en annan utbildning alt.söka jobb utan att gå mer utbildning.
    Vänligen
    ANNA