Tilde04
    Jag har några enstaka kurser jag behöver läsa upp som jag inte läst på gymnasiet för att sedan börja plugga på universitetet eftersom min plan är att plugga till tandhygienist sen senare.
    Det jag behöver läsa upp är: Svenska 3, Matte 2a, Naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1a2
    Hur kan jag enklast beta av alla kurserna utan att det tar för långt tid?
    Ska man jag läsa upp kurs efter kurs eller kan man läsa upp alla kurser samtidigt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de kurserna som du vill läsa (Svenska 3, Matte 2a, Naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1a2) utgör tillsammans 350 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20p/vecka. Det tar, alltså, 17.5 veckor att läsa alla de kurserna (om du läser på heltid).
    Du frågar om det är bättre att läsa en kurs i taget eller alla samtidigt, men svaret beror på vilka valmöjligheter som komvux i din kommun erbjuder och om du vill ha lärarledda lektioner, så är det mycket möjligt att du måste läsa varje kurs, i vilken du vill ha lärarledda (klassiska, alltså på plats i skolan) lektioner på 20 veckor. Om du vill läsa på det traditionella sättet (i klassrum) då är min gissning att du måste acceptera att lektionerna blir förlagda under en hel termin och då räcker inte 350p.för att läsa på heltid (här tänker jag på studiemedel; du kommer i så fall kunna få ut studiemedel på 75%).
    Men om du vill läsa på distans eller "flex"/flexibelt upplägg - då får du se om komvux i din kommun erbjuder starter på kurserna så att de kan läsas en efter varandra direkt, alltså så fort du är klar med en kurs så börjar du med nästa direkt / men det beror, som sagt, på vad komvux i din kommun kan erbjuda.
    Se information på webben där din kommun (där du är folkbokförd) berättar om det studieupplägget som erbjuds just nu i din kommun.
    Du är intresserad av yrket Tandhygienist men du får också gärna kika på andra, liknande yrken: Tandsköterska (utbildas inom yrkeshögskola); Tandtekniker (utbildas på högskolenivå). Exempel på en yh-utbildningar till Tandsköterska:
    utbildning/centrum-for-vuxenutbildning/tandskoterska
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska
    utbildning/arena-yrkeshogskola/tandskoterska

    Studie- och yrkesvägledare