Johan
    Hej!
    Jag tog studenten i juni 2015 från samhällsvetenskapliga programmet. Jag har således inte läst Matematik 3b och eftersom jag nu har tankar på att läsa ekonomi på universitetet behövs denna kurs eftersom det är ett behörighetskrav. Om jag läser Matematik 3b, hur kommer detta att påverka mitt snittbetyg? Hur funkar det?

    Jag funderar även på att läsa upp ett par stycken kursen eftersom jag inte är nöjd med mina betyg i dessa kurser. Är det möjligt att läsa upp kurser där man redan har betyget D respektive C ?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan!

    Om du inte har betyg i en kurs, som krävs för Särskild behörighet (som t.ex Matte 3 - om man vill läsa ekonomi på högskola/universitet), då måste du skaffa dig godkänt betyg i den kursen - Matte 3b eller 3c. Och dina betyg kommer att prövas endast i BII, som är den så kallade "kompletteringsgruppen".

    Det spelar ingen roll om du läser Matte 3 eller om du gör prövning i den kursen. Du kommer ändå prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    Höja betyg i andra kurser kan du också göra men det blir troligtvis Prövningar i dem. Du får givetvis ansöka om att läsa kurser, i vilka du redan har godkända betyg och komvux i några kommuner tillåter det. Men i de flesta kommuner finns inte resurser /budgeten räcker inte till/ för att ge undervisning i kurser, i vilka godkända betyg finns redan.

    Kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att få reda på när, hur och var du anmäler dig. Anmäl dig till alla de kurser som du vill läsa men jag tror tyvärr att det är bara Matte 3 som du ska få läsa och för att de på komvux kommer hänvisa dig till Prövningar för att höja betyg i de kurser, i vilka du redan har godkända betyg.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv