Uno

    Hej! Jag tog studenten får, men kom inte in på det som jag ville. Har suttit och väntat på det andra urvalet, men kom tyvärr inte in där heller. Dock så kom jag in på ett program som jag sökte bara för att jag tänkte att jag skulle ha någon sysselsättning utifall att jag inte kom in på det som jag vill (Civ.ing i maskinteknik). Men, nu när det börjar bli dags för upprop osv. så känner jag hur jag verkligen inte vill läsa det som jag kom in på, utan jag känner att jag bara vill läsa till civ.ing i maskinteknik. Så det jag tänkt göra nu är att göra prövningar och förhoppningsvis höja mina betyg så att jag kan komma in HT-20. Och så får jag lite ångest när jag tänker på hur detta år ska komma att bli. Känner mig lite vilsen, och det verkar inte som att man kan göra prövningar i andra kommuner än den man bor i (eller har jag fel?). I den kommun som jag bor i, så är nästa prövningstillfälle i Januari nästa år, plus att det är min gamla skola, och jag skulle helst vilja göra provet någon annanstans... Jag hade liksom tänkt plugga i bibblan varje dag för att kunna få bra betyg i mina svaga ämnen, typ att jag bokar in mig på olika prövningstillfällen i olika ämnen, på olika skolor, så att jag iallafall kan få till en prövning eller två i månaden. Går det? Jag har fullständiga betyg, så komvux är inget alternativ. Vad skulle ni rådgiva mig till att göra? Väldigt tacksam för svar, tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abbas,

    du, som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i alla svenska städer; det behöver inte vara i den kommunen där du är folkbokförd.

    Prövningar i matematik
    Om du ej har A betyg i matte 1, 2 och 3 så kan du anmäla dig till prövningar i matematik 1a, 2a och 3b. Betyget i matte 1a kommer räknas in i ditt jämförelsetal i stället för 1c... och på samma sätt på nivå2 och 3 i matte.

    Meritpoängen
    Har du max i merit, som är 2,5? Om inte - kan du på komvux läsa kurser för meritpoäng.

    Högskoleprovet
    Snart, den 15 aug., öppnar anmälan till högskoleprovet - anmäl.period är kort, endast 2 veckor - det gäller att inte missa anmäla sig. Prövningstillfälle hösten 2019 är den 20 oktober.
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Anmälningsavgift är lite lägre än till en prövning, 450 kr.