Amelie
    Hej,

    Jag började naturvetenskapligt program på gymnasiet och läste då matte 1c och 2c, innan jag i årskurs 2 bytte till samhällsprogrammet och då läste matte 3b. Jag skulle behöva höja mitt slutbetyg, som låg på ca 18,50 till 19. Jag undrar då om det är möjligt att läsa upp matte 1a och 2a istället för c-kurserna. Ni har besvarat samma fråga tidigare har jag sett, men på komvux i Malmö påstår studievägledarna att det endast är möjligt att göra prövning i den kurs man gjorde på gymnasiet, medan ni skriver tvärtom. Därför undrar jag vad som gäller. Det finns prövningar nu under våren som jag skulle vilja anmäla mig till och behöver därför veta vilken jag skall välja.

    Jag har alltså en examen från samhällsvetenskapsprogrammet och tänker söka in till civilingenjör till hösten, dit jag har behörighet genom att ha kompletterat med fysik 1 och 2.

    Kan jag göra prövning i matte 1a och 2a, men ändå kunna söka in till civilingenjör? Jag har läst matte 4.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja. Du kan göra prövningar i matte 1a och 2a och få de betygen inräknade i ditt jämförelsetal i stället för betygen i matte 1c och 2c. Det svaret fick vi från sakkunnig på universitets~ och högskolerådet.

    Det är Antagning.se som räknar fram ditt jämförelsetal och meritvärde och du kan ställa frågan till dem. Det är alltså inte syv på komvux som beslutar i den frågan.