Kajsa

    Hej! Jag har funderingar på att läsa ett 3 årigt program (innovativ programmering på liu). Problemet är att jag behöver läsa både matte 2 och 3c innan, har bara 1b sen innan och jag vill gärna inte läsa längre än 4 år. Resten av gymnasiebetygen har jag. Hade gärna tagit ett intensivt matte år och läst 2 och 3c samtidigt och kanske lite andra naturämnen och gärna programmering på gymnasienivå, men har inte lyckats hitta något sånt. Naturvetenskapligt basår kräver oftast matte 2 innan. Finns det något sätt jag kan få behörigheten jag behöver på ett år?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    varje mattekurs på gymnasienivå är á 100 gymnasiala poäng och läses därför på heltid på fem veckor. Alltså kan du på komvux läsa matte 2 och 3 på sammanlagt 10 veckor.  Du skriver att du behöver matte 2 och 3c. Men vilken  av kurserna: matte 2a, 2b eller 2c som du behöver läsa på nivå 2? Mitt förslag är att du söker matte 2c som är en lite svårare kurs än 2b (och 2b är lite svårare än 2a) - med anledning att bättre förbereda dig inför matte 3c. Innehåll i kurserna kan du se på www.matteboken.se
    Du kan i utbudet på komvux i den kommunen där du är folkbokförd se om det finns programmeringskurser att söka till och i så fall kan kanske söka läsa matte på lägre takt än heltid + samtidigt läsa programmeringskurser för att fylla på till heltidsstudier. Se vad komvux i din kommun kan erbjuda och vid frågor kontakta SYV på komvux.
    Hälsningar
    Mikael