Robert

    Jag studerade samhällsvetenskap på gymnasiet och fick F i matte 2b. Jag funderar på att plugga på att studera till antigen arbetsterapeut eller sjuksköterska och för att ha behörig måste jag ha godkänt i någon matte 2 kurs. Har jag möjlighet att söka till matte 2a på komvux för att undvika att behöva göra en prövning i matte 2b. Dvs att jag kan ha lärarledda lektioner om jag läser matte 2a istället. Eller måste jag göra en prövning i matte 2a på komvux för att jag har läst matte 2b på gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert!
    du borde kunna få plats på en komvux kurs i matematik på nivå2: matte 2a eller 2b eller 2c. Sök i första hand till matematik 2a. Om komvux i din kommun inte erbjuder kursen matematik 2a, sök i så fall matte 2b.
    Du fick F i kursen på gymnasiet och har med det bevis på att du inte har kunskaper som kursen avser att ge. Det är också så att "din" högskoleutbildning kräver matte 2. Jag hoppas du får plats på komvux! Om du inte får plats på komvux eller om du läser en matte-2 kurs på komvux och återigen får F, så kan du senare överväga försöka hitta var du kan göra prövning i matematik 2a.