Alfred
    Hej!

    Jag undrar ifall det är möjligt att läsa upp mitt moderna språk betyg efter gymnasiet för att konkurrera bättre om platserna på högskolan. Det finns nämligen en risk att jag får ett ganska lågt betyg (dock kommer jag inte få F i kursen men jag skulle ändå vilja höja betyget efter gymnasiet om möjligt). Utbildningarna jag tittar på är mycket populära och det krävs nästan alla A och enstaka B eller C för att komma in på dem.

    En annan fråga, är det möjligt att byta språk om det nu går att läsa upp betyget? Alltså kan jag läsa t.ex. Tyska 1 om jag läste Franska 3 på gymnasiet?

    Med vänliga hälsningar,
    Alfred

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej AIfred,

    om du får examensbevis, då är kurserna "Iåsta", dvs du måste få högre betyg i samma språk, i exakt samma kurser.

    om du får Studiebevis, som inte ger behörighet tiII högskoIa, kommer du kunna Iäsa andra kurser, än de som du hade på gymnasiet, och få examensbevis från komvux. NackdeIen med det är att man med Examensbevis från komvux prövas i BII, kompIetteringsgruppen, där det krävs högre betyg... men du kommer ändå med uppIästa betyg- prövas i BII gruppen.

    Kort svar:
    om du uppnår kraven för exam.bevis - bIir du tvungen att Iäsa upp SAMMA kurser som du har i ditt Exam.bevis.

    häIsningar

    Peter SYV