Frida
    Finns det möjlighet för mig att läsa upp mina meritpoäng? Jag har 0,5 ifrån engelska b. Gick ut skolan 2009 i hantverk/ frisör. Behöver nu höja mitt totala betyg för att kunna komma in på önskad linje. Några av de hantverkskurser i frisör jag gått kan jag inte läsa upp då skolan lagt ned. Senast jag var hos en studievägledare var några år sedan, och då var hela meritpoängsgrejen väldigt ny, vilket gjorde att jag inte kunde få så många svar. Hoppas på bättre lycka här.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Frida,
    en snabbare väg in på din drömutbildning kan vara genom Högskoleprovet
    http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/

    men i fall du vill läsa upp betyg så titta först in här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/
    om du har SLUTBETYG från 2009, då står allt som gäller för just dig - på länken ovan. Från den sidan kan du också komma vidare och hitta ännu mer information om vad som gäller.

    Det är tyvärr lite komplicerat... men jag skall försöka förklara kortfattat med ändå så tydligt jag kan. Vid ansökan till en utbildning gäller det att ha
    G + S + K
    G = Grundläggande behörighet
    S = Särskild behörighet (som är speciell för just DEN HÄR specifika utbildningen)
    K = ngt. att KONKURRERA med om en utbildningsplats

    Om man saknar G eller S, sorteras man ut som Obehörig. Sedan deltar de behöriga i Konkurrensen. Det är helt nödvändigt att veta vilken utbildning du vill söka för att veta vad du behöver för att anses som Behörig. "Inte tillräckligt höga betyg" kommer då i andra hand (för att i fall du inte är Behörig, deltar du inte i utdelningen av utbildningsplatser över huvudet taget; då kan du ha höga betyg men kan ändå inte tas in på utbildningen).

    För att ge dig rätt information måste du svara på följande frågor:
    - har du SLUTBETYG eller ett Samlat betygsdokument?
    - i fall du har just Slutbetyg, har du minst 90% godkända (dvs i fall du har IG - överstiget det 10%?)
    - vilken utbildning vill du söka till? (detta frågar jag om att få fram vilka kurser för Särskild behörighet du eventuellt behöver).

    Du efterfrågade information om Meritpoäng och här finns den: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Det kan vara en bra idé att boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på komvux i din "hemkommun" för att då kan SYV genom att titta på dina betyg och ställa de relevanta frågorna på plats "bena ut" allt som finns och det som ev. saknas.
    Att på egen hand söka kurser på komvux kan du också göra men det är bättre för dig att göra Studieplanering med SYV och inte minst med tanke på att SYV på komvux vet exakt vilka kurser som du KAN LÄSA i din kommun. Det hjälper dig inte att få veta att det "den och den kursen" som du "skulle behöva läsa" men sedan kan det visa sig att de kurserna inte kommer att erbjudas just i din kommun.

    Svarar du på frågorna (ovan) skall vi försöka hjälpa dig allt vi kan.

    Du får ha det så bra så länge!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen,
    jag antar att du tittade på Antagningsstatistik på http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/10?educationName=Flygtransport%20och%20logistik%2C%20kandidatprogram&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fwww.liu.se%2Futbildning%2Fprogram%2F6KFTL
    och resultat av HP som krävdes förra året vad 1.0. Med ditt resultat som är på 0.95 är det inte omöjligt att du kommer in.
    Men du måste vara behörig till utbildningen. Du saknar Matematik C och det är en gammal kurs som numera är döpt om och heter "Matematik 3b" eller "3c" och det är 3b som jag råder dig att läsa för att c-är avancerat spår. Det är, alltså, lättare att få högre betyg i b-spåret. Gamla kurser är på utgående och det är sista terminen som det fortfarande är möjligt att läsa Matte C, men jag råder dig läsa Matte 3b i stället, för att det är lättare för dig att få högre betyg i det. E-betyg räcker men det räknas in i Jämförelsetal och du vinner så klart på att ha högre än E. (A betyg i bäst och du vinner mest på det, så klart).
    Angående Prövningar - det är väldigt olika hur det är organiserat i olika kommuner. Det är din folkbokförings kommun som du vänder dig till - i första hand, men vissa kommuner tar emot och gör prövningar för personer som är folkbokförda i andra kommuner också, dvs de utesluter inte andra prövningssökande. Prövning kan vara kostnadsfri eller kosta pengar (ca 500 kr. per prövning i så fall - är vanlig avgift). Du kan fråga om du kan göra prövningar i frisör-kurser. Att just din skola har lagt ner spelar ingen roll i detta fallet. Om samma eller motsvarande kurser läses på andra skolor - finns det aktuella kursplaner och behöriga lärare, och då kan du göra prövningar.
    Det viktigaste för dig är att läsa matte C eller matte 3b nu, under våren. Ansökan till högskolan måste du göra innan 15 april och om du kryssar för "kommer att komplettera med betyg" - har du fram till mitten på juni att just KOMPLETTERA med betyg.
    Matte C elle 3b eller 3c är en 100 poängs gymnasiealkurs, som man läser på heltid i 5 veckor eller på halvtid i 10 veckor - eller på 25% fart i 20 veckor. Har du sökt läsa matte på komvux? komvux har ansökningsperioder, fasta startdatum för kursstarter och det kan finnas många speciella detaljer som är bra att känna till - som är specifika för olika kommuner. i fall du får svar att det är nu för sent att anmäla sig och att du inte hinner läsa Matte under våren, kan du prova skaffa dig kunskaper genom självstudier på www.matteboken.se och göra prövning i Matte 3b. Betyg från prövning gäller precis lika bra som betyg i en kurs, som man läste.
    Jag förstår att du vill komma in och börja läsa nu till hösten och jag ger dig alla de råd som jag tycker bör hjälpa dig att nå ditt mål.
    Det viktigaste är att bli BEHÖRIG och för dig är det då Matte C eller Matte 3b som du bör på ett eller annat sätt skaffa godkänt betyg i.
    Kontakta Studievägledare på http://www.liu.se/utbildning/program/flygtransport?l=sv med frågan om vilka kurser ger Meritpoäng just i ditt fall - med just DIN UTBILDNING. Fråga också om de ev. skall ha någon form av Alternativ antagning (chansen är inte stor, men fråga i alla fall) - för att vissa utbildningar under vissa år kan boka t.ex. 10% av platserna för "extra lämpliga" personer som har tidigare erfarenheter som passar bra eller av någon annan anledning kan tas "förbi kön". Det är inte ofta, men förekommer. Finns det inte någon öppen Alternativ antagning, går det då inte.. men fråga om det. Får du ett NEJ på den frågan, är det då bara betyg och HP som gäller - i alla fall till antagning till Hösten 2015. Be Studievägledare om tips på hur du kan höja ditt meritvärde.
    Jag skall också samråda med några kollegor och i fall vi kommer på ngt. mer som vi kan tipsa om, hör vi av oss.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Hej!
    • : Tack för ett oerhört grundligt svar som rätade ut många knutar. Linjen jag är intresserad utav heter flygtransport och logistik och finns på Linköpings universitet med campus i Norrköping. Källorna säger olika, men förra året var lägsta intagning BII 17.4 (ca) så jag siktar att nå mot 18 för att vara på den säkra sidan. Just nu har jag ett utökat slutbetyg, med ett snittvärde på 16.5 Då det tillhör behörighetsområde 4, behöver jag läsa MaC. Jag har sett att sista konpletteringsdag är 18/6. Betyder det att jag har tills dess på mig att läsa maC oh övriga kurser eller måste det vara klart innan sista ansökningsdag 15/4? Jag har inte något meritpoäng tillsvarvande detta behörighetsområde. Min fråga är då om det räcker att jag läser nya kurser för att få meritpoängen dvs att jag får E i dem. Eller kommer detta att påverka mitt övriga snittbetyg? Annars vore detta den lättare vägen att ta. Då jag läst mestadels praktiska kurser inom frisör, är dessa svåra att läsa upp då skolan lagt ned. Sitter nu med 3 st G, varav 2 jag önskar göra prövning på. Hur fungerar det med studiematerial till prövningar. Ordnar man bok själv eller är det internetbaserade? Kan tillägga att anledningen att jag har så bråttom mot intagningen denna höst är för att den specifika linjen bara finns på ett ställe, och att nästa intagning är först ht2017. Högskoleprovet har jag gjort, 4ggr. Första försöket gick det väldigt bra, och med ett resultat jag hade kommit in med varsomhelst. Men det är nu preskriberat då jag gjorde det för över 5 år sedan och är ej giltigt till denna ansökning. Sedan de gjorde om provet har det dessvärre inte gått lika bra, 0.95 är det bästa på 3 försök. Jag är dessutom för sent ute med anmälan till det provet i vår. Hoppas du kan få någon klarhet av detta! Frida