Denis
    Hej! Jag läser sista året på gymnasiet nu och undrar om det går att lägga till utökade kurser under vårterminen oavsett om kursen redan har börjat? Vill alltså läsa tyska 4 (läste tyska 3 i ettan). Går det att plugga ifatt dem andra och skriva examinationer under vårterminen för att klara av kursen? Eller är det försent för att påbörja något?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,
    att läsa utökade kurser är inte elevens rättighet. Rektor fattar beslut om just du ska få läsa en eller flera utökade kurser. Rektor brukar titta på flera olika aspekter: om eleven förväntas klara av läsa på mer än heltid; hur det skulle påverka lärarnas arbetsbelastning och övriga elever på skolan.
    Jag har mycket svårt att tro att rektor skulle bevilja en elev i årskurs 3 att mitt i läsåret hoppa in i en kurs som pågick sedan början av läsåret. Detta pga läraren måste i så fall hjälpa dig att läsa ifatt och det ökar lärarens arbetsbelastning och eleverna som läser kursen från början av läsåret skulle få mindre lärartid pga en elev ska ha extrahandledning av läraren. Du får gärna fråga på din skola; ytterst är det upp till rektorn, men det är mycket möjligt att SYV på din skola kan svara att det går inte för att hen fick samma eller liknande fråga från andra elever och tog frågan till rektorn som svarade: "Absolut inte". Det är det mest troliga som kommer att hända.
    Så, tyvärr måste jag svara att jag tror inte du kommer få ett positivt svar från rektorn på din skola. Men det är inte förbjudet för dig att fråga. Jag blir glad om jag har fel och du får ett positivt svar.
    Jag förklarade varför jag har svårt att tro att det skulle gå vägen, men hör gärna av dig sen och berätta hur det gick.
    Hälsningar och lycka till!
    Mikael