Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Reglerna för dig som läser mot examensbevis (enligt din ålder, 18 år) är du för ung för att ha kunnat börja läsa på gymnasiet år 2010 eller tidigare (för de är reglerna annorlunda);
    så här ser ut reglerna för dig:
    alla betyg som är "vanliga" alltså som inte är U-kurser (ej markerade med "U", utökat program), förutom betyget i Gymnasiearbete, kommer att räknas med + AV DE U_Kurserna endast de betyg som är i kurser som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng, alltså betyget i kurser för vilken du får meritpoäng kommer även räknas med i ditt jämförelsetal.