Asln38

    Hej! Nu är det så att jag har gått ekonomiprogrammet med juridik inriktning och efter att ha tagit studenten vill jag nu studera vidare utomlands. Jag vill läsa vidare till att bli en advokat eller psykolog. Jag vet dock inte hur svårt det är att komma in i universitet utomlands med denna behörighet?

    • Milla : Vill du efter högre utbildning jobba i Sverige eller i ett annat land?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    i Sverige är yrken du är intresserad av strikt reglerade (vilket betyder att endast en styck "rätt utbildning" kan leda till möjlighet att få lov att jobba inom de yrken.
    Psykolog är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och man måste ha examen från psykologprogrammet, som är en 5-årig universitetsutbildning. Om man har psykologexamen från ett annat land, ansöker man hos socialstyrelsen om bedömning/utlåtande och kan få svar att utbildningen inte kan godkännas, över huvudet taget, eller att kompletteringar behövs (i form av kurser och/eller praktik) men problemet med kompletteringar kan vara att den sort komplettering som behövs är svårt att göra (t.ex kan det vara så att de kurser som man behöver komplettera med inte erbjuds som fristående utan endast inom psykologprogrammet och i så fall måste man först komma in på psykologprogrammet för att sedan kunna komplettera - och det är svårt att komma på psykologprogrammet på de svenska lärosäten på grund av att många söker med höga meriter och konkurrensen är mycket tuff).
    Vad gäller Advokat så måste man i Sverige ha juristexamen och den fås endast i slutet av juristprogrammet. Problemet med utländsk juridisk utbildning är att lagar är olika i olika länder, så juridisk utbildning från utlandet kanske inte alls kommer att erkännas i Sverige.
    Men om du vill jobba i utlandet, sök gärna till utbildning i det landet där du senare vill jobba. Oftast är det mycket fördelaktigt att gå högre utbildning i samma land där man senare vill jobba.

    Studie- och yrkesvägledare