Hafsa
    Hej ! Jag undrar om man kan man läsa Vo programet i gymmnasiet för att utbilda sig till sjuksköterska eller behöver jag kompletera Ma 1 + Na 1 i efterhand ? För i sjuksköterska utbildningen behövs det Ma 2 , Na 1 och Sam 1 , finns det andra program som är bättre än Vo programet för att utbilda sig till sjuksköterska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Hafsa,
    behörighet till Sjuksköterska är Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
    På VO väljer man 500 poäng Programfördjupande kurser. Välj Matte 2a för Särskild behörighet samt Svenska/Svenska som andra språk 3 och Engelska 6 - för Grundläggande behörighet (summa poäng av de 3 kurser är 300 poäng).
    Välj Samhällskunskap 1a2 - inom Individuellt val. Samhällskunskap 1a1 läses obligatoriskt på VO. Summa av de två kurser 1a2 + 1a1 ger samma kunskaper & behörighet som en kurs Samhällskunskap 1b.

    Naturkunskap 2 kan ersättas av Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor. Alla de kurserna är obligatoriska på Vård&Omsorgsprogrammet. Det gäller då att ha godkända betyg i alla dem & du behöver inte läsa Naturkunskap 2. Du får behörighet "i den kursen" pga ersättningsmöjlighet.
    Det är alltså fullt möjligt att bli behörig söka till Sjuksköterska på VO.

    Annars är det möjligt att läsa vilket som helst av de högskoleförberedande program och söka till Sjuksköterskeutbildning sen. Man måste bara se till att man lägger till de kurserna som krävs för behörighet, t.ex. på HU och ES måste man lägga till Matte 2b och Naturkunskap 2, eftersom de inte ingår som obligatoriska.

    VO passar bra om man har planer på att bli sjuksköterska. Du får praktiska kunskaper och färdigheter som är mycket värdefulla i yrket. Du har, dessutom, möjlighet att börja arbeta direkt efter gymnasiet och kanske t o m ta ett extra jobb /på helgerna och under lovet/ redan under gymnasiet - för att få ännu mer erfarenhet, göra nytta & tjäna egna pengar.
    Jag kan varmt rekommendera att du söker VO om du vill bli sjuksköterska i framtiden.
    Tips: säg på gymnasiet, innan du söker, vad dina planer är. Alla elever har rätt att få läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs Svenska/Svenska som andra språk 3 och Engelska 6. Men vad det gäller kurser för Särskild behörighet - så är inte skolan skyldig att erbjuda dem (beror på att det är väldigt många olika kurser som elever önskar att läsa, då de tänker söka olika utbildningar efter gymnasiet). Försäkra dig om att gymnasieskolor, dit du söker, kommer att erbjuda läsa just de kurser som du behöver.

    Gå på öppet hus, boka "skugga en elev" eller maila/ring till skolorna för att ställa frågan om du får läsa just de kurser som krävs för behörighet till Sjuksköterskeutbildningen.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Julia SYV