Karl

    Hej, Jag läste samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet 2003-2006, och gick ut med 1950 poäng med betyget MVG och 550 poäng med betyget VG (varav 100 p var idrott och hälsa). Nu läser jag upp Naturvetenskaplig kompetens på komvux (750 p sammanlagt i Ma, Fy, Ke och Bi) för att förhoppningsvis kunna söka in till läkarlinjen. Om jag får A i samtliga dessa kurser vad händer mitt snittbetyg? De kurserna jag läser in är obligatoriska för läkarlinjen. Jag kommer ha betyg ur båda betygssystemen. Jag kommer ha 2,5 meritpoäng. Och hur var det med Idrott och hälsa, stämmer det att det inte kan sänka snittet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karl!
    Betygen i kurserna Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal (därför att de kurserna krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet). Betygen i kemi1, fysik1a, bio1 och lägre mattekurser än matte 4 (förutom de mattekurserna som ingår i ditt Slutbetyg) kommer inte räknas in.
    Om det i ditt slutbetyg ingår idrotts-kursen räknas det betyget in. Alla betyg från ditt slutbetyg räknas in + betygen i de kurserna som krävs för särskild behörighet.
    Om du får A betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4, bör ditt jämförelsetal bli 19.05 och så plussar man sedan på 2,5 meritpoäng, så meritvärde blir 21.55 och med det meritvärdet kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Du kommer inte prövas i BI pga du utan komplettering inte var behörig till läkarprogrammet.
    OBS! det är det meritvärde som antagning.se räknar fram - som gäller. Det du eller vi räknar fram kan stämma (eller inte riktigt). Oavsett vad någon annan räknar fram, har antagning.se sista ordet.