Annelie
    Hej! Jag undrar bara om jag läser rätt kurser, vill nämligen läsa vidare till socionom utbildning är min vision. Har frågat mitt komvux som hänvisar till studievägledare till den skola jag läser en distanskurs just nu men tyvärr är återkopplingen dålig. Så testar att vända mig hit då jag måst börja planera höstterminen och kommande kurser så jag inte läser "fel kurser" i onödan
    • Milla : Är du säker på att du inte kan läsa mot ett Slutbetyg i stället för examensbevis?
    • Annelie : Vad är skillnaden? Vad är det man egentligen läser när man inte har gått en 3-årig gymnasieutbildning? Verkar benämnas som olika.
    • Milla : Om du har något betyg från gymnasiet som är betygsatt i betygsskala IG-G-VG-MVG så kan det diskuteras om du kan läsa mot Slutbetyg, vilket tar kortare tid och du kan slippa läsa en extrakurs i svenska och i engelska.
    • Milla : Ungdomar som började på gymnasiet hösten 2011 började läsa mot examensbevis. Tidigare läste de mot slutbetyg. Kraven höjdes, bl.a i svenska och engelska med en extra-kurs i varje ämne. Men de som påbörjade läsa i det gamla systemet kan fortfarande (på undantag) läsa mot slutbetyg men slutbetyget måste utfärdas innan 1 juli 2025, sedan blir det endast examensbevis.
    • Milla : Du kan också klara dig utan varken sig slutbetyg eller examensbevis om du har 3-årig arbetslivserfarenhet - se mitt svar, nedan.
    • Annelie :

      Hej, men jag vill gärna ha ett gymnasiebetyg. Det stämmer jag läste 2006 (gymnasiet) och 2010 (barnskötare utbildning via Stockholms stad) har förstått att jag har på mig till 1 juli 2025, har också arbetslivserfarenhet. Men det är alltså ett slutbetyg jag siktar på för gymnasieskolan? Mvh

    • Milla : Du behöver i så fall göra ordentlig planering mot ett slutbetyg. Totalt är det 2350 betygsatta poäng du behöver. Jag vet inte vilka betyg du redan har, tex har du gokart i Svenska A och B och i engelska A, samhällskunskap A och matematik A och B?
    • Annelie :

      I kärnämnen har jag endast godkänt i Svenska A och Religion A, resten strökurser från hotell och restaurang programmet. Jag har jag 1300 poäng från förr i tiden plus dessa två kurser Samhällskunskap 1b och naturkunskap 1a1. Just nu läser jag historia 1a1, sen religion 2 och i maj historia 1a2. Sen tänkte jag hoppa på grundläggande matematik så jag kan läsa kärnämnena matematik 1a och 2a för behörighet.

    • Annelie :

      Så utöver matematik 1A samt 2A, svenska 1+2+3. Engelska 5+6. Tänkte jag läsa dessa också, var min plan för att få ihop poängen till slutbetyg?

      - Samhällskunskap 2,

      -Psykologi 1

      -Naturkunskap 1a2

      -Ledarskap och organisation

      -Kommunikation

      -Psykologi 2a

      -Sociologi

      -Komvuxarbete samhällsvetenskap och humaniora

      Sen har jag läst att man högst får ha 650 poäng i valbara kuser? räknade ihop 400 poäng som jag låg plus i och 250 poäng som jag behöver komma upp i.

      Ovanstående kurser är det dom som är programinriktade kurser, minst 700 poäng? Vad innebär detta? Ovan är de kurser jag gissat mig till men vet om det är rätt.

    • Milla : Ytterst är det upp till rektorn på komvux att godkänna planering mot slutbetyg. Att läsa mot slutbetyg är ett undandag och rektors beslut krävs. Om du inte kan få tid hos SYV på komvux för planering mot slutbetyg, kontakta rektor på komvux. Om du inte får relevant svar från komvux-rektor, kontakta skolverket. Du kan t.ex ringa till skolverket på 08-52733200. Oavsett vad någon annan säger, så är det den planeringen som rektorn på komvux godkänner som kommer att gälla. Vad generella "ramar" säger är att du behöver för slutbetyg ha 600 poäng inom kärnämnen. ... Vad jag förstår av din kommentar (ovan) att det verkar som du har lite svårt för matematik. Godkänt betyg i matematikens första gymnasiekurs är ett måste för att få ut ett slutbetyg men för socionomprogrammet krävs även godkänt betyg i andra kurs i gymnasiematte. Du kan kanske i så fall i första hand satsa på matematiken.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Socionom blir man om man tar examen från socionomprogrammet, vilket är en universitetsutbildning och därför måste man alltid ha grundläggande behörighet men även 3-årig arbetslivserfarenhet i kombination med några få gymnasiala kurser ger Grundläggande behörighet. För konkurrens gör man i så fall Högskoleprovet.
    Särskild behörighet som du också måste ha är godkända betyg i gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2) och Matematik 2 (t.ex matematik 2a).

    Om du har 3-årig arbetslivserfarenhet, kika gärna på information på sidan antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg

    Det här behöver du ha för att få grundläggande behörighet på "reell kompetens" är:

    Lägst betyget E alternativt Godkänt i

    Svenska/Svenska som andra språk 1 + 2 + 3 eller Svenska/Svenska som andra språk A + B

    Engelska 5 och 6 eller Engelska A

    Matematik 1a, b eller c  eller Matematik A

    Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2  eller Samhällskunskap A

    samt 3-års arbetslivserfarenhet på minst halvtid efter 19 års ålder.

    Studie- och yrkesvägledare