Julia
    Hej!

    Jag läser just nu gymnasiala kurser på komvux för att få ut ett examensbevis, men mina kurser slutar i april, efter att sista antagningsdagen har varit för att söka till universitetet. Jag tänkte samtidigt skriva högskoleprovet i vår och försöka komma in på det resultatet jag får då.

    Min fråga är då om jag fortfarande kan söka in till höstterminens start på universitet, även fast jag inte är klar med komvux och inte fått resultatet för högskoleprovet innan sista anmälningsdag (16 april)?

    Jag hinner bli klar med komvux och få ut mitt examensbevis innan sista kompletteringsdagen, men går det fortfarande att söka innan den sista anmälningsdagen, även om mitt examensbevis inte är klart än just då?

    Mvh
    Julia

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    det är många som söker till högskole- och till övriga utbildningar, ex. på yrkeshögskola - innan de är klara med sina studier som kommer att ge dem behörighet till vidarestudier. Det är helt OK att göra ansökan till högskoleutb. med start HT2018 redan den 15 mars, när ansökningsperiod börjar. Både högskoleprovet och komplettering med betyg från kurser som slutar senare - är det många som gör.
    Sista kompletteringsdag i år blir 21 juni - när man söker till högskola till hösten.
    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Det är alltså möjligt? Min ansökan kommer inte att typ ''nekas'' för att jag inte har ett examensbevis än? :)
    • Liselotte : Sista kompletteringsdag är 21 juni 2018. Alla gymnasieelever i åk3 får sina examensbevis tidigast sista vecka i maj, och sista ansökn.dag är 16 april - hur skulle det bli för alla dem, om de ej kunde söka? :)
    • Liselotte : Det är många som skriver högskoleprovet. som regel är det inga problem att med resultatet av högskoleprovet som man gör på våren, söka till höstterminen... med några väldigt Få undantag; ex. om man söker AU, alternativt urval, ex. till läkarprogrammet till KI, Karolinska institutet (PIL) - då skriver KI på hemsidan om att man ska se till att ha gjort högskoleprovet under senast FÖREGÅENDE TERMINEN, detta pga de börjar sitt urval så pass tidigt att resultat av HP hinner inte komma in; men det är ett Undantag. Men, oavsett, vad som gäller, så kan vi inte gå tillbaka i tiden, utan gör ditt bästa - anmäl dig till de utbildningar du vill gå och gör HP så fort du kan. Mer kan du inte göra. Lycka till!
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer