Michelle
    Det finns kurser som man kan välja endast i 3an och de som går att välja nu, till 2an som jag ska välja till (individuellt val). Jag undrar bara om jag väljer att inte spara poängen till 3an alltså att jag väljer att gå en kurs nu i 2an och sen i 3an en annan, den kurs man väljer i 2an ska man då gå den 2 år eller är det bara i 2an man går den kursen och sen avslutas i slutet av 2an eller fortsätter den in på 3an alltså att man läser kursen 2 år det vill säga 4 terminer.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle, upplägg kan variera mellan skolorna. Det är ovanligt att man läser en gymnasiekurs under två år. Som regel, bör en gymnasieelev läsa på heltid under alla tre år på gymnasiet och kurserna fördelas av skolan precis så att det skall bli heltidsstudier under alla årskurser: vid deltidsstudier har inte gymnasieelever rätt till Studiebidrag. För att kunna läsa på mer än heltid, bör du ansöka om en "utökad kurs", en extra kurs - och då kommer du att ha fler än 2500 poäng i din gymnasieexamen. Det är tillåtet att läsa på mer än heltid och ha fler poäng i gymnasieexamen men det ger inga fördelar i konkurrensenen om en utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning (med undantag: om utökade kurser behövs för behörighet eller ger meritpoäng).
    Din fråga om hur kurserna är fördelade på olika årskurser, måste du ställa till en SYV på din skola.
    Det är, som regel, mycket svårt att ordna så att en elev får läsa kurser på ngt. annat sätt än som det är upplagt för elevens klass (det uppstår logistiska problem pga schemaläggning, lärarkapacitet, tillgång till lokaler och andra praktiska hinder).
    Jag hoppas att det ordnar sig med dina studier på ett bra sätt.
    Mvh
    Julia SYV