Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Jonathan,
    se programplan för Teknikprogrammet här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    Fysik 2 & Matte 4 ingår i inriktningen Teknikvetenskap. Om du väljer den inriktningen, så blir det obligatoriska kurser för dig.
    Om du väljer en annan inriktning, så kan du läsa Fy2 och Ma4 inom Individuellt val, 200 poäng eller som kurser för Programfördjupningar. Eftersom Fy2 och Ma4 nämns som Garanterat valbara kurser, så måste din skola erbjuda dig att läsa dem, om du vill - och om du inte redan valde andra kurser 200 p.Individ. val.

    Svar på din fråga är: om du VILL LÄSA FY2 & MA4 - kan du göra det på två sätt: antingen välja inriktning Teknikvetenskap ELLER välja dem inom Individuellt val, 200 p.

    Om du vill slippa läsa de kurserna - välj en av de andra tre inriktningar /inte Teknikvetenskap/ och välj andra kurser inom Indiv.val, 200 p.

    Nu har jag tittat på vad din skola erbjuder för inriktningar på TE http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/varmdo-tekniska-gymnasium-vtg och ser att de inte erbjuder inriktning "Teknikvetenskap".
    I så fall kan du välja de två kurserna inom Individuellt val, 200 poäng och eftersom de tillhör "Garanterat valbara kurser", så måste din skola ge dig möjlighet att läsa dem. Om du redan valde andra kurser inom Indiv.val - fråga om du kan byta ditt Indiv.val. I annat fall kommer du inte kunna läsa dem kurserna. Du kan alltid ansöka om att läsa en eller två utökade kurser, men det är upp till skolan att ge bifall eller avslag på det. Skolan är inte skyldig erbjuda utökade kurser, men de kan inte neka dig läsa Garanterat valbara kurser inom Indiv.val.

    Du får gärna återkomma & berätta om hur det gick med din studieplanering. Jag håller tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV