mansoora
    hej!
    jag har en fråga! är det möjligt att läsa upp betyg på distans när man fortfarande går på gymnasiet alltså jag menar om man går andra året och är inte nöjd med sina betyg under första året, kan man då läsa upp betygen på sommaren (distans) eller samtidigt som man väl går "tvåan"? om inte, måste man vänta tills man slutar på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    I dagens läge finns det i princip inga möjligheter att läsa upp betyg medans man går på gymnasiet. Man kan givetvis bedriva självstudier och inhämta kunskaper, men man måste vänta tills man är klar med gymnasiet innan man kan läsa på komvux eller göra Prövningar.

    Undantag: om man fick F i en kurs som ingår i din studieplan och utan godkänt betyg i den kursen, uppnår man inte kraven för gymnasieexamen>>, har man rätt att göra prövning i den kursen på sin gymnasieskola.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : måste man vänta tills man får examen då? och hur lång tid tar det?
    • Julia : Att ta examen från gymnasiet tar 3 år, man läser 3 år på heltid för att få ihop poängen till Examensbevis.
    • Julia : Komvux tar inte in för att läsa eller göra prövningar om man inte har läst på gymnasiet i 3 år. Alternativt måste man hinna bli 20 år (från 1 juli det året man fyller 20 år) - och då spelar det ingen roll om man läste på gymnasiet eller inte.
    • : vad är det bästa sättet att höja betyg på något sätt?
    • Liselotte : Det bekvämaste och största chans att få högre betyg är att läsa på komvux, men om komvux inte erbjuder plats, finns det bara självstudier med efterföljande prövningar.
    Läs alla kommentarer