.

    Hej! Jag håller på att läsa upp mina betyg för fullt. Jag har eng 5+6, ma2b, rel1, kommunikation och gymnasiearbetet kvar innan jag kan plocka ut min gymnasieexamen. Jag tänkte göra prövning i Eng5. Läsa Rel1+Kommuniktion+gyarbete via NTI skolan (komvux) Samt Eng6 och Ma2B via folkhögskola. I och med att man bara kan få Godkänt eller icke godkänt via Folkhögskola. Vilken kvot kommer mitt godkända gymnasieexamen bli sen när jag söker in på Högskola? BF-kvoten eller BII?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i högskoleförberedande gymnasieexamen måste kursen eng 6 ingå med godkänt betyg.
    Matematik på nivå 2 (t.ex 2b eller 2c) kanske också måste ingå (kan ingå med F-betyg) - beroende på vilket "program" som komvux-examen är ifrån. Omdöme från folkhögskola kan inte tas in inom examensbevis.
    Det är i så fall om du får ut yrkesexamen från komvux, där endast eng5 och matte 1 är obligatoriskt att ha och sedan- för särskild behörighet har omdöme från en folkhögskola i eng 6 och i matematik 2.
    Har du gjort planering mot examensbevis med SYV på komvux?

    För att prövas i BF-kvoten behöver du få omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola vilket tar minst 1 läsår på heltid. Snabbare än på 1 år kan man inte få ut omdöme från en folkhögskola (om grundläggande behörighet).

    ang.BI och BII
    om du i ditt examensbevis från komvux kommer ha färre gymnasiala poäng än 800p.kurser lästa på komvux, då är hela ditt examensbevis en komplettering och du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Om du i ditt examensbevis har 800 eller fler poäng kurser lästa på komvux eller prövningar efter gymnasiet - då kan du prövas i BI, men då måste alla kurser du behöver för särskild behörighet ingå inom det examensbeviset.

    Reglerna är ganska krångliga. Prata med SYV på komvux. I annat fall kan du skicka alla dina betyg (examensbevis, omdöme från en folkhögskola) till antagning.se när du gör ansökan om plats på högskoleutbildning, så får du svar om du är behörig och i så fall i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer prövas. Du väljer inte själv i vilka urvalsgrupper du kommer prövas utan du kommer bli placerad i alla de urvalsgrupper där du kan prövas. Det är inte ovanligt att prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej! Det jag menar är att jag läser in samhällsprogrammet just nu. Jag har godkänt i allt utom Engelska 5+6, Matematik 2B, Kommunikation, Religion 1 och GYmnasiearbete. Det jag menar är att jag planerar på att göra en kombination av olika tillvägagångssätt för att plocka ut gymnasieexamen. Detta med anledning av att jag är skriven i en kommun som inte tillåter mig att skriva Engelska 5+6 och matematik 2B på distans. Därför är min plan att skriva prövning i Engelska 5, göra gymnasiearbete, kommunikation och religion som vanliga komvuxkurser samt få godkänd behörighet i Engelska 6 & Matematik 2B genom dessa kvällskurser på Folkhögskola: https://xn--a-folkhgskolorna-swb.se/kurs/kvallskurs-sarskild-kurs-pa-gymnasieniva/

      Är det ens möjlighet att komplettera mitt betygsdokument med 1 betyg via prövning, 3 kurser via komvux (Nti Skolan) och 2 kurser via folkhögskola?

    • Anna : Folkhögskola ger inte några betyg. Folkhögskola ger Omdöme. Omdöme från folkhögskolorna kan inte inkluderas i examensbevis. Det är alltså inte möjligt att gå tillväga på det sättet som du beskriver i din fråga och i din kommentar.
    • : Det var det jag misstänkte. Känns konstigt att folkhögskolan ens erbjuder särskilda kurser och sen hävdar att jag kan få godkänt och inkludera det i gymnasieexamen.
    • : Jag överväger dock att gå kurserna (engelska 2 dar i veckan och ma2B 1 gång i veckan) för att få chansen till att öva på engelska och matte under lärarledd handledning och sedan skriva prövning på följande kurser. Är det en dum idé?
    • Milla : Svårt att hitta var man kan göra prövningar. Annars så är det en bra idé, om du hittar var du kan göra prövningar.
    • : I Göteborg erbjuds prövningar!
    • Anna :

      Jättebra! anmäl dig i så fall till prövningar! Betyg från prövningar får ingå i examensbevis från komvux. Lycka till!

    Läs alla kommentarer