Hej Jon,
    vi vet att det har hänt att elever togs in i år2 på de nationella programmen (Samhällsvet. och Naturvet.programmen) efter pre-IB (första året på IB-programmet). IB-diploma program är ju 2-årigt, men i Sverige läser man först pre-IB och sedan 2 år på IB. På Pre-IB läser eleverna kurser som motsvarar de svenska kurserna från sam- och naturvet.programmen och ofta får betyg i de kurserna i skala F till A, alltså det är vanliga svenska kurser som läses med undervisningsspråk engelska (i alla fall är det så på flera av svenska IB-utbildningar). Dock kan det variera från en IB-skola till en annan...
    För att eleven ska kunna tas in i år2, måste plats finnas (ledig plats) - men rektor kan ändå säga Nej, även om ledig plats finns.
    Elevens rättighet är att söka via gymnasieantagningen till år1 och konkurrera med sina grundskolebetyg om plats. Sedan, om eleven är antagen till år1 och kan uppvisa godkända betyg i gymnasiala kurser, kan eleven i så fall bli "uppflyttad" till t.ex år2 (eller t om till år3).
    ***
    Det rekommenderas att söka till år1, via gymnasieantagningen. Det kan eleven göra till och med det året hen fyller 19 år. Det finns inga nackdelar i att söka till år1. Även om man blir antagen, kan man ändå tacka Nej till den platsen och försöka lösa situationen på annat sätt.

    Det går också att kontakta rektorerna på skolorna till vilka eleven vill "byta"/hoppa in i år2. Dock har eleven inte någon rättighet att hoppa in i år2, även om plats på skolan finns (rektor har rätt att säga Nej).

    Sammanfattning
    Vi rekommenderar att söka till år1 via gymnasieantagningen.
    Det kan man göra under Omvalsperioden som fortfarande pågår i många delar av Sverige. Eleven måste få inloggningsuppgifter (lösenord) för att kunna göra ansökan. I vissa regioner, som till ex. GR, Göteborgs region kan endast SYV-ar på skolorna eller personal på antagningskansliet lägga in ansökan under omval.
    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningskanslierna finns på http://antagningskanslier.se