elev
    Hej!

    Jag har en elev som gick ekonomiprogrammet på gymnasiet och hade då redan ett betyg i matematik 1b. Han tänkte avsluta ekonomiprogrammet på komvux (studiebevis) men ändrade inriktning för att istället läsa teknik och det fick han göra eftersom han inte hade gjort gymnasiearbetet än. Jag upptäckte nu att man läser c spåret i teknik programmet han har betyg i matematik 1b från gymnasiet men därpå läst c spåret i matematik 2 och 3. Går det att göra så? Det borde ju gå, känns ju dumt att behöva läsa om..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    det går bra att ta in betyg i matte på nivå 1 - vilket som av dem - in i examensbeviset (även om det på det aktuella programmet läses ett annat spår i matte) och för det krävs inte rektors beslut. Den frågan har vi undersökt flera gånger med olika sakkunniga och kom fram till att det både på gymnasiet och inom komvux är OK att ta in betyget på nivå 1 (vilket som av dem) in i examensbeviset.
    Förtydligande:
    om man har godkänt betyg i matematik 1a eller 1b eller 1c - går det bra att ta in det betyget in i Examensbeviset, oavsett program och detta gäller både gymnasieskolan och komvux.

    Aktuella bestämmelser på området

    Individuellt anpassat program: 16 kap. 13 § Skollagen (2010:800)

    9 kap. 4 § Gymnasieförordningen (2010:2039)

    Skolverkets föreskrifter om kurser för de nationella programmen (SKOLFS 2010:38-55)

    Individuell studieplan:
    16 kap. 25 § Skollagen (2010:800)
    1 kap. 7 § Gymnasieförordningen (2010:2039)

    Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan, prop. 2008/09:199.

    Skolverkets föreskrifter om utformning av examensbevis efter nationellt program i gymnasieskolan (SKOLFS 2011:145)

    *** *** ***

    Mer information inkl. några exempel finns på Skolverkets hemsida.

    Vänligen

    ANNA