hanna
    Hej,
    Jag har läst gamla gymnasieskolan och läste endast matematik A och B, jag vill nu göra prövningar på dessa kurser för att höja mitt snitt. Spelar det någon roll vilken av de nya matematik kurserna jag väljer?
    I och med att de nya kurserna är mer inriktade.
    En av de högskole programmen jag vill läsa har ett krav på Ma3c, medans det andra programmet inte har det.
    Spelar det då någon roll om jag läser matematik 1a/1b/1c?
    Jag gick hantverk skrädderi och design på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    för att höja betyg i matte A rekommenderar jag att du läser matematik 1a; och för att höja betyg i matte B - matematik 2a.

    Om du vill bli behörig till en utbildning som kräver matte 3c, måste du skaffa dig godkänt betyg i just matte 3c.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Som du kan se i tabellen /ovan/ motsvarar matematik A både matte 1a och 1b och 1c, men eftersom det är lättare att få högre betyg i matte 1a - så är det fördelaktigt för dig att satsa på betyg i den kursen; och på samma sätt - satsa på betyg i matte 2a för att ersätta ditt "gamla" betyg i matte B.

    • : Tack för hjälpen!!
    • Mikael : Vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Du går gärna tipsa dina kompisar om denna sida. :)