Anna

    Hej, jag ska söka till högskolan nu i höst och ska ha prövning i matematik 1b och svenska 1 (kanske även religion 1). Just nu är mitt meritpoäng 19,36 för ekonomiprogrammet Lund och jag har beräknat att mitt meritpoäng efter prövningarna kommer ligga runt ca:

    Med B i Matte: 19,57

    Med B i SV och Matte: 19,68 (Med A i religion 1: 19,78)

    Med B i SV eller Matte och A i SV eller Matte: 19,78

    Med A i båda: 19,89

    När jag ska prioritera mina val mellan Lund och Uppsala vill jag gärna sätta den utbildning först där jag har störst chans att komma in, men jag vet inte vilken av dem som är lättast att komma in på? Jag såg att Uppsala reserverar 20% av platserna till de med 4 års yrkeserfarenhet (om jag har förstått det rätt) och vet inte hur det påverkar min chans, samt statistiken som visar lägst antagningspoäng. Betyder det att de med lägst antagningspoäng kanske tillhör denna grupp och att jag inte kan utgå ifrån statistiken?

    Frågar eftersom lägsta antagningspoäng för Uppsala var 19,30 våren 2022 medan det lägsta i Lund låg på 19,69.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    varför gör du inte prövning i Matematik 1a? Om du får högre betyg i matematik 1a, än du redan har i matematik 1b, kommer det högre betyget räknas in. Och det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret, jämfört med b-spåret.
    Vad gäller ordning i prioriteringen av högskole-Universitets-alternativ, så råder jag dig i första hand (som högst prioriterat) sätta det alternativet som du helst vill komma in på - oavsett vad antagningsstatistiken säger. Varför ska du i första hand söka till den utbildningen där du kanske har störst chans att komma in, om du egentligen hellre vill läsa på annan ort? Du förlorar ju absolut ingenting på att som första (högst prioriterat) alternativ sätta just den utbildning där du egentligen (helst) vill läsa. Skulle dina meriter inte räcka, då prövas du till ditt andra alternativ som om det vore ditt första... och så vidare. Sök till alla de orter där du kan tänka dig kunna läsa.
    Vad gäller antagningsgränserna i framtiden så är det ingen som vet... Antal utbildningsplatser kan ändras. Hur många sökande som gjort högskoleprovet som kommer att söka samma program på samma ort till start samma termin vet vi inte heller på förhand. Att 20% av platserna reserveras för sökande med några års yrkeserfarenhet gör det givetvis sämre för de sökande som inte kan prövas i den urvalsgruppen, men antal platser totalt på just den utbildningen är eller blir kanske fler än på andra orter, vilket kan göra det lättare att komma in, även om man inte har arbetslivserfarenhet i bagaget.

    • Anna :

      Jaha, jag visste inte att jag kunde prövas i matematik 1a trodde det blev fel eftersom jag söker in på program där b spåret krävs och har en gymnasieexamen i samhäll? Har redan förberett med material men kursernas innehåll kanske inte skiljer sig så mycket. Angående ort, så har jag inga preferenser utan utgår enbart från var jag har störst chans att komma in.

    • Julia : Om du förberett dig för prövning i matte 1b, blir det lättare att få högre betyg i matte 1a. Och i din ansökan om en studieplats, sök i första hand till den utbildningen där du vill gå (helst). Tänk t.ex på möjlighet att skaffa boende på skolorten. I o f s är det svårt både i Uppsala och i Lund, men du har kanske släkt eller vänner på någon av orterna som kan hjälpa dig skaffa boende? Ekonomiprogrammen ges även på fler orter. Utbud inför VT23 kommer fastställas i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden, alltså till mitten av september 2022. Om du ser fler orter som kommer starta ekonomiprogrammet från VT23, sök även dit. Ibland kan man byta ort senare, t.ex efter första året. Men man ska vara beredd att läsa hela utbildningen på den orten där man kom in. Man ska inte söka utbildningar som man absolut inte kan tänka sig läsa, men det är bra att söka till fler utbildningar eller till samma utbildning på fler orter för att du får en ny chans för varje alternativ du söker till.