Hej Zamuel,

    Veterinär>> är i Sverige ett "behörighetsreglerat" yrke, se gärna info på djurhälsopersonal>> och det enda sättet att bli veterinär i Sverige är genom att gå veterinärprogrammet som har kraven på särskild behörighet: godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Prata med SYV på din skola och fråga om det är möjligt för dig att läsa alla eller några av de kurser under din gymnasietid.

    Om du på din gymnasieskola inte kan få läsa alla de kurser som krävs för särskild behörighet - kan du efter gymnasiet söka till komvux, till folkhögskolor och till Naturvetenskapligt basår för att komplettera för behörighet.

    Sedan, när du blir behörig, kan du söka till veterinärprogrammet.

    Bästa hälsningar

    ANNA