Sara

    Hej ja har en merit på 17 ungefär och jag var intreseersd av ekonomprogramet men såg att de krävdes matte 3, klarade ej den kursen och har väldigt svårt för matte. Kollat yrkeshögskolor också men vet att det är svårt att komma och de kollar inte på meriten. Har du exempel på ekonomi utbildningar eller andra program som ej kräver så jätte hög merit förutom lärsre

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    ekonomiska utbildningar på Högskolenivå (på högskolor och Universitet) i Sverige kräver godkänt betyg i matematik 3. Om du inte har godkänt betyg i matte 3, är du obehörig och högskoleutbildningar kan inte ta in obehöriga.
    Titta på vad som finns inom yrkeshögskola. Du kan söka många olika yh-utbildningar samtidigt. Eller titta på yrken och utbildningar inom andra områden än Ekonomi.