Jonathan
    Vad borde jag ta som extra kurser i gymnasiet, lag och rätt eller privatjuridik?När jag ska välja gymnasium kommer jag att göra det pga flera olika faktorer och det här är en av dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej! Kurserna Affärsjuridik och Rätten och samhället ingår i inriktning Juridik på ekonomiprogrammet och om man inte läser den inriktning kan man läsa dem som programfördjupning eller inom individuellt val. Varför vill du välja bara en kurs och inte båda? Vilket program vill du söka? Vad har du för planer efter gymnasiet? Med vänlig hälsning, Julia syv
    Hej igen,
    På Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Samhällsvetenskap, väljer man 300 poäng inom Programfördjupningar. På listan av kurser som KAN ERBJUDAS som Programfördjupande på SA finns det bl a:
    Rätten och samhället, 100 p.

    Att just en viss skola inte kan erbjuda alla kurser som får läsas inom programmet, är absolut sant.
    Om du vill läsa den kursen, kanske du kan titta på andra skolor, gå på Öppet hus på några av dem & fråga om de kan erbjuda läsa juridiska kurser på SA, t.ex. Affärsjuridik, 100 p.
    Du skulle kunna läsa juridiska kurser inom Individuellt val som alla gymnasieelever väljer - tillvalskurser á 200 p.

    Det är strikt reglerat vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program. 200 p. Individuellt val är, däremot, väldigt fritt att välja - bland alla kurser som skolan kan erbjuda.

    Förutom de två möjligheter: Programfördjupning & Individuellt val - finns även möjlighet att ansöka om att få läsa "utökade kurser". Då kommer Gymnasieexamen innehålla mer än 2500 poäng för din del. Det förekommer. Dock, skulle jag personligen rekommendera att i första hand försöka få in alla kurser inom 2500 poäng för att slippa läsa på mer än hel tid. Detta pga det är lättare att få högre betyg om man inte läser på mer än hel tid samt att man inte riskerar att bli för stressad om det är för många kurser och så mycket att hålla reda på.

    Jag har nu tittat på Värmdö gymnasiums presentation http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/varmdo-gymnasium
    och ser att de erbjuder Ekonomiprogrammet med båda inriktningarna och på inr. "Juridik" läses kurserna Affärsjuridik och Rätten&samhälle som obligatoriska, vilket innebär att en behörig lärare kommer att finnas på skolan. Därför borde förutsättningarna finnas att du kan läsa båd de kurserna även om du går på SA.

    Mitt råd: ta reda på vilka kurser av dem, som intresserar dig som olika skolor kan erbjuda och detta är kanske lättare att göra om man går på Öppet hus (då man samtidigt även "känner in atmosfären" på skolan samt känner på avståndet från skolan hem - det är också en viktig faktor, tycker i alla fall jag: det är under 3 år som du skall åka till och från skolan och tid som du lägger på att förflytta dig måste också vara en viktig faktor).
    Om du vill ha tips på skolor som erbjuder vissa program - hör av dig.
    Du kan själv lätt hitta skolorna på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=9&orientation=20&variant=&view=list&county=Stockholms+län&municipality_id=&office_id=2 och om du loggar in med koden, har du flera möjligheter - t.ex. markera några skolor som dina "favoriter" och få påminnelse om när de har öppet hus.

    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV

    • : Jag tänker gå på Samhälle med Samhälle inriktning och jag tänker välja Värmdö gymnasium som första val och de har bara privatjuridik
    • Julia : Jag skriver ett utökat svar till dig nu, kommer inom kort! *L* :-)
    • : tack så jättemycket ditt svar var otroligt hjälpsamt!
    • Anna : Så roligt att du är nöjd med ett svar som du fick från oss på Fragasyv.se. Undrar du nåt mer, ställ en ny fråga till oss. Vi svarar så fort vi bara hinner! Bästa hälsningar Anna, SYV på Gymnasieguiden.se
    Läs alla kommentarer