Milton
    Vad är det exakt för krav att komma in på SLU till landskapsarkitekt efter gymasieexamen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Enligt info på slu.se/utbildning/program-kurser/program-pa-grundniva/landskapsarkitekt

    krävs det för Särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser: matematik 3, 3b eller 3c; i naturkunskap 2 och i samhällskunskap 1b.

    I stället för samhällskunskap 1b kan man ha betyg i två små kurser 1a1 och 1a2

    och i stället för NK 2 kan man ha betyg i biologi1, kemi 1 och fysik 1a.

    Naturkunskap 2 kan man även ersätta med ett antal kurser från vård-& och omsorgsprogrammet eller från naturbruksprogrammet i kombination med NK 1a1.

    För grundläggande behörighet kan man ha examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram men då med godkända betyg i Svenska 2,3 och Engelska 6.

    För att vara behörig måste man både ha grundläggande och särskild behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare