Hej Elise,

    komvux i olika kommuner har olika utbud. Att latin skulle erbjudas på komvux, har inte jag erfarenhet av, men kan inte svara definitivt - utan du måste fråga på komvux i just din kommun. Kanske kan komvux köpa in den kursen åt dig, även om det inte ingår i det ordinarie utbudet.

    Din andra fråga om möjlighet att läsa på komvux även om man ej fick ut gymnasieexamen: från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man läsa på komvux, oavsett vilka tidigare studier och betyg man har. Yngre personer kan börja på komvux, men endast om utbildningsförvaltningen köper plats (av någon särskild anledning för just den personen) eller om hen redan ha genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt program - då kan man vara hur ung som helst och ändå få börja läsa på komvux. Som bekräftelse på att man har genomfört 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program behöver man uppvisa antingen examensbevis eller studiebevis.
    Om eleven ej uppfyller kraven för examensbevis, får hen i slutet av år 3 på gymnasiet - studiebevis. Och det är det studiebeviset som man uppvisar på komvux (ofta ber komvux bifoga inscannade bevis till ansökan om studieplats).
    Kraven för gymnasieexamen från gymnasieskola: gymnasieGuiden.se&examen
    Vänligen
    ANNA