Hampus
    Hej
    Jag har googlat runt och frågat folk om huruvida det är möjligt att gå på treåriga Law School i USA efter man studerat en treårig kandidat i ekonomi här i Sverige. Från vissa sajter får jag uppfattningen att det är helt möjligt eftersom Law School inte har några speciella behörigheter vad gäller kurser från kandidaten. Å andra sidan har jag hört att en amerikansk Bachelor Degree (vilket jag uppfattat som motsvarigheten till en svensk kandidat) är fyra år, inte tre som den svenska. Därför är jag osäker på om det öht går att läsa på Law School och därmed bli "amerikansk" jurist efter svensk kandidat. Hoppas du förstår formuleringen.
    Tack för svar!

    Hampus

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus,

    USA bestämmer själva över sina utbildningar. Det kan gälla olika regler i olika delstater och även skilja sig från en Law School till en annan.
    Du måste därför vända direkt till just det lärosäte dit du vill söka.
    ***
    Ännu en tanke... svensk kandidatexamen läser man på 3 år och reglerna som gäller idag, kanske inte gäller om 3 år i USA... det kan ju införas nya regler, vilket händer ibland.
    Vi här på Fråga SYV kan inte ansvara för vad USA bestämmer om sina utbildningar och när de gör det eller om de kan göra undantag från reglerna och är villiga att göra de undantagen /eller inte/.
    ***
    Kort svar är att vi inte kan svara på den frågan.

    Ett längre svar vore att vi kan rekommendera att försöka hitta något företag som "skikar" svenskar på utlandsstudier, som speialiserar sig på just USA och som borde vara insatta i de amerikanska regler och förhållanden... Jag vill också rekommendera att du i första hand söker info på de "beprövade" hemsidorna, som t.ex lärosätenas /universiteternas/ egna sidor för att folk i olika "forum" kan skriva "vad för ngt som helst" ibland; man vet ju inte om det stämmer det de skriver. Kanske stämde det förrr, men inte nu... eller kanske gällde det just i den delstaten, men inte i de andra delstaterna...

    De pålitliga allmänna länkarna till sidor om högre studier i USA finner du bl.a på studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/usa/