Marcus
    Vilka jobbar man med mest på detta programmet? Och vad kan man bli i framtiden?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus,
    så vitt jag vet så finns LBS Arkitektur & samhällsbyggande - bara i Halmstad.
    Skolan själv skriver om den här utbildningen på sin hemsida, skickar en direkt länk: http://lbs.se/hur-det-ar-att-studera-lbs-arkitektur-och-samhallsbyggande-pa-lbs-halmstad/#.VBNn_UvwP-Y

    Läs även här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-halmstad.
    LBS har öppet hus den 18 oktober och jag rekommenderar att du försöker besöka skolan då. Där kan du ställa frågor till skolans personal.

    Samhällsbyggande & Miljö - heter den inriktningen inom TEKNIKPROGRAMMET som profil: Arkitektur - ligger under.
    Efter Teknikprogrammet brukar man söka till högskoleutbildningar eller till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex. för att bli ingenjör, arkitekt, industriell designer, lärare i Matematik och/eller Fysik, Kemi, Biologi.

    Här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=15&Municipality.county=&Education.text= kan du se exempel på vilka Yrkeshögskoleutbildningar kan finnas inom område "Teknik och tillverkning".

    Eftersom Teknikprogrammet inte är ett yrkesprogram, blir man inte färdigutbildad inom något yrke. Om man vill söka jobb direkt efter Teknikprogrammet, kan man söka jobb som butikssäljare i en affär som säljer Elektronik eller t.ex. som handläggare på en Myndighet /jobb som kräver Gymnasiekompetens, vilket man får om man tar ut examen från gymnasiet/.

    Profil inom Teknikprogrammet utgör bara en del av utbildningen, det finns många obligatoriska kurser som är gemensamma för alla elever som läser på Teknikprogrammet, oavsett skola, inriktning eller profil.
    Se programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf och det som du väljer, förutom INRIKTNING - är kurser inom Programfördjupningen samt 200 p. Individuellt val och även temat för ditt Gymansiearbete, 100 p.
    Man läser minst 2500 poäng under tre år på gymnasiet. Som du kan se i programplanen, är det 300 p. kurser inom inriktningen och 400 p. inom Programfördjupningen. Jag kan tänka mig att LBS i Hamstad erbjuder kurser inom arkitektur, som t.ex. Arkitektur - rum, 100 p. Du kan säkert välja
    läsa kurser inom "Samhällsbyggande"
    Byggnads-, installations- och anläggningsteknik 100 poäng
    och Byggprocessen 100 poäng
    men det finns många kurser som skolan kan välja att erbjuda inom Programfördjupningar, t.ex. Kultur och idéhistoria, 100 poäng; Cad 1, 2 och 3; Geografi, Geografiska informationssystem, Fotografisk bild 1 m.fl. Det är en lång lista på kurser som får erbjudas inom Teknikprogrammet och du bör kontakta skolan med frågan om vilka kurser de kommer att erbjuda - om det är många kurser som du får välja mellan eller om det på just den profilen blir en fast studieplan.
    Skolan kan ändra sig vad det gäller utbud av valbara kurser väldigt mycket från år till år - beroende bl a av tillgång till behöriga lärare.

    Jag råder dig läsa på länkarna som jag skickar nu & gå på Öppet hus. Förberedd frågorna innan du går på Öppet hus. Du kan annars kontakta skolan direkt via mail eller telefon med exakt samma fråga som du ställde till Fragasyv.se.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV

    Liselotte