Johanna
    Jag har i flera år velat bli veterinär och det är fortfarande det yrket jag fastnat allra mest för. Jag har hyfsat bra betyg, 298poäng (åk.8), men har börjat bli lite smått skol-trött... Jag går nu i 9:an och ska snart söka in till någon linje, frågan är bara vilken.

    Kan man komma in på SLU's veterinärutbildning om man gått Naturbruks-programmet? Eller är den ända vägen dit NV?

    Funderar på att först gå en yrkesutbildning (NB) för att bli djursjukvårdare, jobba som det något åt och sen, när jag orkar, plugga vidare på universitetet. Låter det som en "omväg" till veterinärutbildningen?

    Som ni säkert förstår, kan jag inte så mycket om sånt här ;)

    // Johanna
    • Linda : Hej Johanna!
    • Anna : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu! *L* ;-)

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Johanna,
    om du tittar på behörighetskravet till Veterinär utbildningen och jämför med http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NB.pdf - så ser du att det inte är rimligt att tro att man kan skaffa sig behörighet under gymnasietiden. Däremot går det bra att komplettera med behörighetsgivande kurser på KomVux efter gymnasiet.
    Förutom det Naturvetenskapliga är det även TEKNIK programmet /inriktning Teknikvetenskap plus att man måste VÄLJA TILL läsa Kemi 2 samt Biologi 1 och 2 - inom Programfördjupningar och/eller inom Individuellt val/ som ger behörighet att söka Veterinärutbildning direkt efter gymnasiet.

    Att gå en Yrkesutbildning på Naturbruksprogrammet är "en omväg" men det kan vara en bra omväg - du kommer att bli säker om det är djur du vill jobba med i framtiden.
    Och om du bestämmer dig för att du vill utbilda dig inom "ta hand om djur" - så finns det olika utbildningar även förutom Veterinärutbildningen, t.ex. den här http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare utbildning på en Yrkeshögskola.

    Jag hoppas att du fick svar som blir till hjälp för dig. Du är välkommen att återkomma i fall du har fler frågor och funderingar!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Linda SYV på Naturbruksgymnasiet Dingle
    Hej Johanna!
    Jag kommer här med ett annat svar än Liselott.
    Självklart kan du läsa Naturbruksprogrammet om du vill bli veterinär!
    Det som krävs för att bli behörig till SLU's veterinärprogram är Svenska 2, Svenska 3, Engelska 6, Biologi 1 och 2, Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2 samt Matematik upp till och med 4.
    Se http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/veterinar/
    På naturbruksgymnasierna i Västra Götalandsregionen finns det möjlighet att under gymnasietiden läsa alla dessa kurser.

    Du kan till exempel då välja att läsa Naturbruk - Djur.
    Då kommer ditt program bestå av 900 poäng programfördjupningskurser som är riktade mot den yrkesutgång du önskar specialisera dig mot, exempelvis djurvård.
    Biologi 1 ingår, och eftersom du även läser Djurens Biologi genom programmet så behöver du inte Biologi 2 också. Se http://www.slu.se/sv/utbildning/anmalan-antagning/behorighet-och-urval/ersattningsmojligheter-bi-nk/
    Svenska 2, Kemi 1, Matematik 2 och Matematik 3 kan vi "baka in" i programmet, genom att byta ut 4st programfördjupningskurser mot dessa.
    Svenska 3 och Engelska 6 blir dina 200p Individuellt val, som ingår i programmet.
    Kemi 2, Fysik 1 och 2, Matematik 4 kommer du däremot få läsa som utökade kurser.
    Det innebär 450 poäng utöver dina totalt 2500 poäng (som ett "vanligt"/fullständigt program innehåller).

    Så det hela handlar egentligen om hur du själv känner. Vill du under gymnasietiden få hålla på en del med ditt intresse - djur? Då kan Naturbruksprogrammet vara rätt för dig, sedan bestämmer du själv hur många av de grundläggande och särskilt behörighetsgivande kurserna du vill läsa under gymnasietiden. Det finns möjlighet att läsa alla under tiden, men du kan också läsa upp dem i efterhand.

    Precis som Liselotte skrev i sitt svar så finns det många andra yrken inom djurbranschen.
    Går du Naturbruksprogrammet kan du direkt efter utbildningen arbeta som Djurvårdare/Djurskötare.

    Lycka till i ditt val!
    Vänligen/ Linda SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej,
    jag vill skicka dig tips på de skolor som har Naturbruksprogrammet /inriktning Djur/ i Sthm.län. Se t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/berga-naturbruksgymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/djurgymnasiet-stockholm
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/friluftsgymnasiet-i-norrtalje
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/min-skola-norsborg
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/min-skola-ostermalm

    SYV från Dingle Naturbruksgymnasiet som svarade till dig har givetvis rätt i att det är I PRINCIP MÖJLIGT att få behörighet till Veterinärutbildningen, om man går Naturbruksprogrammet /inriktning Djur/ men
    1. du måste på förhand - innan du söker till en gymnasieskola - fråga om du får läsa minst 450 poäng för mycket (utökade kurser). Det som du bör läsa "utöver" motsvarar 22,5 veckors heltidsstudier.
    2. fråga på skolan om de har behöriga lärare i Fysik och Kemi.
    3. tänk på att det är hårt konkurrens till Veterinärutbildningen och för att KOMMA in på utbildningen måste du antingen göra Högskoleprovet med högt resultat eller ha A-betyg i så gott som alla kurser på gymnasiet SAMT LÄSA ÄNNU FLER KURSER för att få MERITPOÄNG. Eftersom det oftast är så höga antagningspoäng till Veterinär - att de som bara har A-betyg i alla kurser har ingen chans för att det krävs mer än det, nämligen att man även har läst kurser som ger Meritpoäng /Engelska 7, Matematik 5 och Matematik specialisering; och/eller Moderna språk, steg 3 och 4/.
    Utan Meritpoängskurserna måste du läsa 450 poäng utöver heltid. Med Meritkurserna blir det 750 poäng utöver heltid, vilket motsvarar nästan heltidsstudier under ett helt läsår.
    Alternativet till att läsa Meritpoängskurserna för att komma in är att göra Högskoleprovet. Det är , dock, ganska högt resultat som krävs. Att utan att träna på det och/eller göra om provet flera gånger - är det inte troligt att man kan uppnå så högt resultat som krävs för att komma in till Veterinärutbildningen.

    Sammanfattning:
    för att bli Veterinär-behörig på NB, behöver man läsa minst 450 p. utökade kurser, för det krävs skolans beslut - om att de bevilja dig det /ansök på förhand/. Fråga även om behöriga lärare i Kemi och Fysik finns på skolan.
    Tänk på att du kommer i så fall att läsa väldigt mycket utöver heltid, vilket är påfrestande. Du är inte myndig och dina vårdnadshavares samtycke krävs: prata med dem ang. hur de ställer till om du planerar läsa mer än på heltid.

    Mvh
    Anna SYV