Du är bäst

    Hejsan! Jag har några frågor kring studier på universitetsnivå. Jag studerar just nu på kandidatprogrammet I socialantropologi och har snart gått en termin här i januari. Jag kom nu in på mitt förstahandsval alltså socionomprogrammet och det lutar mot att jag ska tacka ja. Vad skulle ni säga är det stora skillnaderna samt likheterna på utbildningarna förutom längden på dem? Kan man jobba internationellt/ i Sverige på tex offentliga eller privata hjälp organisationer såsom t.ex Amnesty, Unicef. Rädda barnen osv med en socionomexamen i bagaget? Skulle ni säga att det är lätt eller svårt att tagit en kandidat examen i socialantropologi? Stort tack på förhand! / Mvh, Lydia

    • Julia : Du får gärna kontakta personal som jobbar på socionomprogrammen, t.ex programrektorer - och fråga om de vet var deras f d studerande jobbar idag, om de känner till hur många som jobbar i de organisationer som du nämner i din fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det finns många olika typer av jobb inom en och samma hjälporganisation, se t.ex en annons om att Ämnesty söker Medlemsvärvare: arbetsformedlingen.se/medlemsvärvare-tel.kommunikatör
    Inför vissa arbetsuppgifter behöver man ha juridisk utbildning, inför andra - stor administrativ vana; ibland krävs det inte någon eftergymnasial utbildning, men ibland krävs en specifik utbildning t.ex att man har juristexamen. Det finns säkert ett antal jobb inom Hjälporganisationer som en utbildad socionom eller en person med examen inom socialantropoligi kan utföra. Ang. vilken av de utbildningar som kommer ge dig bättre förutsättningar att få jobb inom hjälporganisationer kan jag tyvärr inte svara om. Det är väldigt mycket som spelar roll: t.ex om du är medlem och aktiv inom den organisationen sedan flera år är det ofta ett PLUS om du söker jobb i samma organisation. Men om en tjänst som utlyses kräver juristexamen då kan man inte få jobb med någon av de utbildningar som du nämner i din fråga.
    Jag förstår att du måste nu välja: stanna på din nuvarande utbildning eller hoppa "över" till socionomprogrammet - och det är ett viktigt val. Jag beklagar att vi på FRåGA SYV inte kan ge svar på frågan du ställer. Du kommer läsa ännu 2,5 eller 3,5 år och på så lång sikt är det ingen som vet vad som händer på arbetsmarknaden.
    Tips! ta kontakt med de hjälporganisationer för vilka du i framtiden vill jobba och ställ din fråga till dem.
    Be studievägledare och övrig personal, t.ex programrektorer på båda utbildningar svara om de känner till att deras f d studerande fick efter examen jobb på ngn hjälporganisation.