Alex
    Hej! Jag har funderat på att börja på en privat utbildning, antingen inom psykiatrisk behandling eller journalistik. Men jag undrar lite hur arbetsgivare ser på privata utbildningar och om de leder till lika mycket arbetsmöjligheter som en liknande utbildning som inte är privat? Gör det väldigt stor skillnad när man söker jobb? Eller är det ungefär samma sak bara det att man betalar för utbildningen själv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,
    du ställer en mycket viktigt fråga men som också är mycket svår att svara på.
    Det finns extremt många Olika privata utbildningar och vissa av dem har gott rykte bland arbetsgivarna, och andra kanske är relativt nya och okända: de kan vara mycket bra men om arbetsgivaren inte känner till den, så kan han vara skeptisk.
    Saken med "offentliga" utbildningar är att urval görs och endast de mest meriterande sökande tas in;
    på de privata utbildningar är det de som kan betala som tas in; det sällan ngn blir nekad plats som "olämplig" om man köper sin egen plats (betalar själv). På så sätt litar arbetsgivare - nog - mer på de "offentliga utbildningar" där de mest lämpliga/meriterande sökande antas... det är i alla fall vad jag har erfarenhet av.
    Men, som sagt, mycket intressant och viktig men också SVÅR fråga du ställer!

    vänligen
    ANNA