Tilda

    Hej! Jag tog studenten från det samhällsvetenskapliga programmet i somras. Jag har under min studietid läst svenska, engelska, franska samt tyska. Jag är med andra ord intresserad av språk. Jag vill utbilda mig och funderar på någon form av språkutbildning. Men är osäker på vad det finns för alternativ. Språkvetare är någonting som jag skulle kunna tänka mig jobba som. Min fråga är helt enkelt om det finns utbildningar inom språk som faktiskt leder till jobb? Går det att läsa vidare, tex masterutbildning? (?)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    så roligt att du gillar språk! Du nämner yrke/språkvetare i din fråga men det finns  väldigt många olika språkyrken och det finns folk som jobbar inom dem, dock kan det va så att inom vissa av de yrken så är det Svårt att få jobb och(/eller att det är mycket få personer som jobbar inom det yrket.

    Det språkyrke där det är lätt att få jobb är Språklärare.
    Tolk och Översättare - här beror det på vilka språk vi "pratar om" och så är det oftast "behovsanställningar", inte fasta anställningar, alltså, men t.ex EU-tolkar har fastanställning och ganska hög lön också, men det ställs rätt så höga krav på dem.

    Du frågar om utbildningar och bl.a om masterprogram. Masterprogrammet läser man efter kandidatprogrammet. Det tar 3 år att bli klar med kandidatprogrammet. Vilka utbildningar som kommer erbjudas om 3 år, vet ingen idag (i alla fall inte med någon högre grad av säkerhet). Utb.utbud förändras över tid.

    Inom många yrken kan man "med hjälp av" att kunna "ännu ett språk" få bättre förutsättningar att få fler uppdrag, ex. som guide.

    Den säkra vägen
    Vad de flesta är överens om är att i fall man gillar språk och vill "jobba med språk" men vill samtidigt ha trygga anställningsförhållandena så är det idag: antigen satsa på att bli en språklärare eller EU-tolk. I första hand Språklärare (med tanke på t.ex "Brexit"...).