Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maya!
    Det är i Sverige socialstyrelsen som utfärdar legitimation för yrken inom hälso- och sjukvård. Psykolog är ett av de yrken där legitimation krävs och utfärdas av socialstyrelsen. I grunden för legitimationen måste psykologexamen ligga, alltså examen från psykologprogrammet, som är ett 5-årigt universitetsprogram. Så vitt jag vet går det inte få ut psykologlegitimation om man inte har examen från psykologprogrammet.
    Vad gäller "juridiska yrken", så finns inga legitimationer att söka, men juristexamen kan krävas inför vissa yrken, som t.ex Advokat och Åklagare. Juristexamen får man i Sverige genom studier på juristprogrammet, som är 4,5 årigt universitetsprogram.
    Vad gäller Affärsjurist, så kan man få jobba inom det yrket med masterexamen från affärsjuridiska programmet, vilket du bl.a kan läsa under UTBILDNING i presentationen på framtid.se/yrke/affarsjurist

    Studie- och yrkesvägledare

    Jobba med "psykologi"...
    utan svensk legitimation får man Inte jobba som psykolog eller kalla sig för en psykolog i Sverige. Däremot kan man med utbildning inom psykologi men utan legitimation jobba som t.ex Psykologilärare på gymnasiet, som Högskolelärare eller som Psykologisk coach. Det blir upp till arbetsgivare att avgöra om man kan få anställning inom "psykologi-fältet" (OBS! lärare bör egentligen ha lärarlegitimation men kan på undantag få anställning även utan lärarlegitimation - men psykolog kan inte få undantag från kravet på legitimation).

    Med masterexamen i psykologi kan man också satsa på att bli en forskare i psykologi, läroboksförfattare eller opinionsbildare och det finns säkert många andra områden inom arbetslivet där man kan bygga sin karriär på masterexamen i psykologi men man får inte i Sverige jobba som just Psykolog utan svensk psykologlegitimation.

    • Maya : Tack för svaret. Men förstår inte verkligen vikten av legitimationen? Kan man inte få examen betyder det eller vad? Kommer det påverka arbetslivet senare?
    • Milla : Utan svensk legitimation från socialstyrelsen får man i Sverige inte jobba som psykolog; det är därför avgörande om man har eller inte har legitimation (för att utan legitimation får man inte jobba som psykolog).
    • Maya : Men då för jag jobba som vad?
    • Mikael : Läs gärna det utökade svaret, ovan.
    Läs alla kommentarer